Da er det eksamen
Jeg skal ta litt om bakgrunnen først for de valgene som er gjort. Vi er mange biler som skal avgårde. Dette gjør at dagsetappene ikke kan være for lange. Logistikken skal virke, og alle skal henge med, og vi skal ha tid til å oppleve noe underveis. Derfor er det lagt opp til dagsetapper med en snittlengde på ikke stort mer enn 140-150km (jeg har ikke regnet etter, men jeg tror vi havner der, selv om avstikkerne ikke er tatt med i tellingen). For meg som kjører søndagsturer på 400km krevde det viljestyrke å få til slike etapper
Jeg har prøvd, innenfor disse rammene, å få oss over så mange fjell som mulig. Samtidig har jeg prøvd å få oss litt "vest i havet".
Vestlandet er vanskelig å planlegge turer for. Det som ser ut som tettsteder på kartet er egentlig bare 2 hus. Campingplasser er spredt og ligger absolutt ikke alltid der vi vil de skal være. Så litt improvisasjon etter hvert som vi er på vei må nok påregnes. Jeg er dessverre ikke så lommekjent nord for Sognefjorden som jeg burde.
Hvis noen har lokal kunnskap om overnatting mm, så står det noen spørsmål i rødt nedover i rutebeskrivelsen.Men uansett - her kommer det:
Etappe 1 - Treungen-HaukeligrendMer eller mindre en ren transportetappe. Gir oss mulighet for å samle opp etternølere (hvis det finnes sånne

)
Vi kjører over Byrtegrend mellom Dalen og Vinje.
På Haukeligrend skal det være campingplass,
men dette må bekreftes av noen med lokalkunnskap.
Etappe 2 - Haukeligrend-JondalVi kjører over fjellet mot Røldal, og tar gamleveiene utenom tunnelene på Haukeli. (Dette er ikke inntegnet på kartet, Google Maps ville ikke være med på en sånn rute)
Det er mulighet for avstikkere langs disse veiene.
Over Røldalsfjellet fines det også en omvei, men denne var av en eller annen grunn stengt sist jeg var det oppe.
Er det noen som har kontakter i Vegvesenet/Mesta/NCC og kan skaffe nøkkel til denne bommen?Vi kjører videre mot Odda. Mulighet for å ta bilder ved Låtefoss, men vi lager lett trafikkaos der.
Fra Odda videre mot Utne og Jondal. Vegen fra Utne til Jondal skal visstnok bli fredet - til stor skrekk for de som bor der.
I Jondal skal det være en Campingplass et stykke oppover mot Folgefonna (
vet noen noe om denne?), og vi kan kjøre opp til skisenteret enten på kvelden, eller på formiddagen neste dag.
Etappe 3 - Jondal-BergenKort transportetappe. Ferge Jondal-Tørvikbygd
Vi kan stoppe ved Steinsdalsfossen for de som liker å gå under og bakom fossefallet
Deretter direkte til Lone Camping og mulighet for å bli en dag i Bergen dersom det er ønsket.
Etappe 4 - Bergen-FlåmVi må tilbake noen kilometer den veien vi kom fra og tar deretter av mot Voss.
Fra Dale kjører vi gamleveien over Hamlagrø til Bulken, og fortsetter gjennom Voss, via Vinje til Stalheim.
Det kan vi kjøre ned Stalheimskleivene som nå er enveiskjørt nedover.
Vel nede er vi i Nærøydalen som står på Verdens Kulturarvsliste, og som er populær blant basehoppere under Ekstremsportveko.
Vi fortsetter til Flåm, gjennom tunneler som det dessverre ikke er noen vei utenom.
I Flåm skal det være campingplass med dette må bekreftes av lokalkjente.Etappe 5 - Flåm-SkjoldenTo nydelige fjelloverganger på denne etappen.
Fra Flåm fortsetter vi til Aurland og tar gamleveien over Lærdalsfjellet. Flott utsiktspunkt oppi fjellsiden.
Fra Lærdal fortsetter vi til Øvre Årdal og Kjører over Berdalsseter til Turtagrø.
Fra Turtagrø fortsetter vi med mål omtrent ved Skjolden.
Her trenger vi definitivt hjelp med overnattingsmuligheter.Googlemaps ville ikke være med på at det gikk an å kjøre over Berdalsseter, så her har jeg måttet lage 2 etapper.
Etappe 1 er Flåm-Øvre årdal og etappe 2 er Turtagrø-Skjolden. Hvis dere forstørrer kartet ser dere veien mellom disse to stedene. Nydelig vei, og 50kr i bompenger til en mann i ei bu midt oppå fjellet.
Etappe 6 - Skjolden-SandeVi kjører via Sogndal til Hella, hvor det blir en bitteliten fergetur til Dragsvik.
Detetter er det over fjellet til på RV13 Sande.
I eller rundt Sande trenger vi info om overnattingsmuligheter.Etappe 7 - Sande-StaurdalDette er "vest i havet"-etappen. Vi kjører fra Sande mot Vadheim og gjennom Guddalen til Nautsund.
Så kjører vi nord til Flekke og langs kysten ned til Salbu i Hyllestad. Detetter fortsetter vi omtrent til Staurdal.
Her er jeg helt blank på overnattingsmuligheter, men skal prøve å hente noe info.
Er det noen sunnfjordinger her som vet noe?Etappe 8 - Staurdal-VikanesFra Staurdal (eller deromkring) kjører vi over Lavikdal til Lavik der vi tar ferge til Oppedal.
Fra Oppedal dropper vi hovedveien og kjører langs sørsiden av Sognefjorden inn til Hest. (ja det heter Hest - og det er et sted ikke langt unna der vi skal overnatte som heter Stall)
Fra hest kjører vi over fjellet til Matre. Oppå fjellet er det mulighet for en avstikker ved punktet merket H.
Fra Matre fortsetter vi gjennom Romarheimsdalen og til Vikanes der det er campingplass som jeg håper er stor nok til oss.
På veien kan vi ta en avstikker nokså langt opp i fjellet ved punkt J. dete ser disse avstikkerne hvis dere forstørrer kartet.
Etappe 9 - Vikanes-EvangerVi kjører tilbake til Romarheim og inn til Modalen. Videre gjennom tunnelen og opp Eksingedalen og over fjellet mot Evanger. Campingplass ved Mæstad nær Evanger.
På denne ruten er det mulig med mange og lange avstikkere ved punktene C E F og G. Forstørr kartet så ser dere.
Jeg vet ikke hvor langt opp i fjellet vi kommer, det er avhengig av hvor mye snø som er smeltet. Jeg har blitt stoppet av snø i slutten på august der oppe.
I noen tilfeller kan snøen passeres - vi trenger da spader og biler med vinsj pluss en luring som vil kjøre først

Er vi heldig så har landroverklubben laget et smalt spor allerede.
Det er potensiale for en ekstra dag med fjelltur her i området.
Videre etapperNå er vi 80km fra Bergen og 20 km fra Voss
Hva vi gjør videre er avhengig av hvor mange dager vi har igjen. Vi MÅ ha MINST en dag igjen når vi er her. Sør- og Østlandet kan nås på en dag, men to er mindre stressende.
Jeg har noen planer på lur når det gjelder ruter i sørøstlig retning, men det tar vi når vi kommer så langt.
Vi har 9 dagsetapper. 2 dager settes av til hjemreise. Dvs at vi har 3 dager slakk. Trenger vi mere slakk har jeg "nødutganger" underveis.
Mere kan jeg ikke gjøre nå, bortsett fra å finpusse på dette.
Nå er jeg spent. Blir det

eller
Legg merke til at det er mange steder underveis på denne ruten der det går an å kvitte seg med både meg og bilen og ingen vil noensinne finne meg