4x4 SOMMERTUR 2009, NORGE PÅ KRYSS OG TVERS

Re: SOMMERTUR 2009

Innlegg colormax » 28/06/2009, 02:33

Hei igjen
Vi tar en gjennomgang av innbetalingene 5 Juli, fint om dere klarer få innbetalt før det :wink:
Det dukker stadig opp folk som har lyst til å bli med, så det kommer til å bli en veldig bra tur i år.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg svinball » 04/07/2009, 23:00

Hei! Tviler på at vi får være med på hele turen, men litt rundt Bergen kunne ha vært sjefs!
Lurer litt på om en tur rundt Osterøy er planlagt? Min bror ogg jeg har snakket om et Nissan/Datsuntreff i "hagen" hans på idylliske Stamnes. Kan sikkert planlegge litt og lage til en grillings og noe på veien. (Ligger like ved en skole med MYYE parkering) Så kunne turen gått videre via Modalen og bildetaking på offroadbanen der. (Hvis dette er tillatt da). Så går det an å kjøre Sogn og fjordene videre fra Modalen/Romarheim. Dette er en fin kjøretur med my fin utsikt.
Eventullelt, hvis det er vurdert en rundtur på Osterøy (55kr i autopass) så vil jeg prøve å følge med der og! Finnes en stor parkeringsplass på Nordsiden av Osterøy med mye parkering der også, Sikkert mulig å sette opp noe grillgreier der og. Kan kansje sjekke opp i om det er mulig å låne et jorde for telt og kansje bilene der.

Men: Jeg er litt usikker på om jeg er hjemme da, eller om jeg må ut i nordsjøen før dette, men er gjerne med rundtom Bergensområdet!
svinball

Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 05/07/2009, 13:59

Kjempe godt forslag dette, men jeg tør ikke blande meg inn i Pathmands rute planlegging, han er jo sjefen for det, tanken er helt super, send en pm til han og se hva dere eventuelt kan få til. :dance:
Vi legger ut et kart over reiseruten , så er det noen som har forslag som passer til rutevalget :dance: blir det selfølgelig vurdert, vi har gode slingrings månn :D

Minner om betalingen folkens, som jeg har forstått det, så er vi ca 18 betalende nå ??
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Pathman » 05/07/2009, 21:40

Jeg har allerede gitt beskjed til Colormax at jeg melder meg frivillig til IKKE å lage rute for sommerturen 2010 :mrgreen:

Det er mange fine muligheret på Osterøy, opp på fjellet fra Bruvik, og (nesten)inn til Grøtå og så grusvegen over til Lonevåg.
Det skulle vel ikke være noen blant oss her på forumet som har mulighet og nok forbindelser til å gi oss lov til å kjøre helt fram til Grøtå?? :prey:
Ulempen med osterøy er at deh koster 55kr å komme av øyen igjen også :evil:

Romarheim/Modalen/Eksingedalen/Evanger med tilhørende anleggsveier (Matrefjellene/Stølsheimen generelt) inngår i ruten.

Og Nissantreff på Stamnes er jeg med på når som helst - jeg har vært inne på tanken at vi vestlendinger burde dra i gang noe lokalt.
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg colormax » 06/07/2009, 00:12

Nå var det jo en 5 årig tur plan du gikk inn på denne gangen, så bare ta det med ro :mrgreen: jeg er helt overbevist om at du fikser dette helt fint.
Nå var det ikke sån jeg mente det, at vi ikke skal krysse noe som koster penger, var bare litt skeptisk til for mye ferger. siden vi har en del hengere med oss :idea: men må vi så må vi :dance: ikke noe veldig vanskelig det.
Nå er det bare noen få dager igjen gitt :wink:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Pathman » 06/07/2009, 21:56

Da er det eksamen :prey:
Jeg skal ta litt om bakgrunnen først for de valgene som er gjort. Vi er mange biler som skal avgårde. Dette gjør at dagsetappene ikke kan være for lange. Logistikken skal virke, og alle skal henge med, og vi skal ha tid til å oppleve noe underveis. Derfor er det lagt opp til dagsetapper med en snittlengde på ikke stort mer enn 140-150km (jeg har ikke regnet etter, men jeg tror vi havner der, selv om avstikkerne ikke er tatt med i tellingen). For meg som kjører søndagsturer på 400km krevde det viljestyrke å få til slike etapper :doh:

Jeg har prøvd, innenfor disse rammene, å få oss over så mange fjell som mulig. Samtidig har jeg prøvd å få oss litt "vest i havet".
Vestlandet er vanskelig å planlegge turer for. Det som ser ut som tettsteder på kartet er egentlig bare 2 hus. Campingplasser er spredt og ligger absolutt ikke alltid der vi vil de skal være. Så litt improvisasjon etter hvert som vi er på vei må nok påregnes. Jeg er dessverre ikke så lommekjent nord for Sognefjorden som jeg burde. Hvis noen har lokal kunnskap om overnatting mm, så står det noen spørsmål i rødt nedover i rutebeskrivelsen.

Men uansett - her kommer det:

Etappe 1 - Treungen-Haukeligrend
Mer eller mindre en ren transportetappe. Gir oss mulighet for å samle opp etternølere (hvis det finnes sånne :) )
Vi kjører over Byrtegrend mellom Dalen og Vinje.
På Haukeligrend skal det være campingplass, men dette må bekreftes av noen med lokalkunnskap.

Etappe 2 - Haukeligrend-Jondal
Vi kjører over fjellet mot Røldal, og tar gamleveiene utenom tunnelene på Haukeli. (Dette er ikke inntegnet på kartet, Google Maps ville ikke være med på en sånn rute)
Det er mulighet for avstikkere langs disse veiene.
Over Røldalsfjellet fines det også en omvei, men denne var av en eller annen grunn stengt sist jeg var det oppe. Er det noen som har kontakter i Vegvesenet/Mesta/NCC og kan skaffe nøkkel til denne bommen?
Vi kjører videre mot Odda. Mulighet for å ta bilder ved Låtefoss, men vi lager lett trafikkaos der.
Fra Odda videre mot Utne og Jondal. Vegen fra Utne til Jondal skal visstnok bli fredet - til stor skrekk for de som bor der.
I Jondal skal det være en Campingplass et stykke oppover mot Folgefonna (vet noen noe om denne?), og vi kan kjøre opp til skisenteret enten på kvelden, eller på formiddagen neste dag.

Etappe 3 - Jondal-Bergen
Kort transportetappe. Ferge Jondal-Tørvikbygd
Vi kan stoppe ved Steinsdalsfossen for de som liker å gå under og bakom fossefallet
Deretter direkte til Lone Camping og mulighet for å bli en dag i Bergen dersom det er ønsket.

Etappe 4 - Bergen-Flåm
Vi må tilbake noen kilometer den veien vi kom fra og tar deretter av mot Voss.
Fra Dale kjører vi gamleveien over Hamlagrø til Bulken, og fortsetter gjennom Voss, via Vinje til Stalheim.
Det kan vi kjøre ned Stalheimskleivene som nå er enveiskjørt nedover.
Vel nede er vi i Nærøydalen som står på Verdens Kulturarvsliste, og som er populær blant basehoppere under Ekstremsportveko.
Vi fortsetter til Flåm, gjennom tunneler som det dessverre ikke er noen vei utenom.
I Flåm skal det være campingplass med dette må bekreftes av lokalkjente.

Etappe 5 - Flåm-Skjolden
To nydelige fjelloverganger på denne etappen.
Fra Flåm fortsetter vi til Aurland og tar gamleveien over Lærdalsfjellet. Flott utsiktspunkt oppi fjellsiden.
Fra Lærdal fortsetter vi til Øvre Årdal og Kjører over Berdalsseter til Turtagrø.
Fra Turtagrø fortsetter vi med mål omtrent ved Skjolden. Her trenger vi definitivt hjelp med overnattingsmuligheter.
Googlemaps ville ikke være med på at det gikk an å kjøre over Berdalsseter, så her har jeg måttet lage 2 etapper.
Etappe 1 er Flåm-Øvre årdal og etappe 2 er Turtagrø-Skjolden. Hvis dere forstørrer kartet ser dere veien mellom disse to stedene. Nydelig vei, og 50kr i bompenger til en mann i ei bu midt oppå fjellet.

Etappe 6 - Skjolden-Sande
Vi kjører via Sogndal til Hella, hvor det blir en bitteliten fergetur til Dragsvik.
Detetter er det over fjellet til på RV13 Sande. I eller rundt Sande trenger vi info om overnattingsmuligheter.

Etappe 7 - Sande-Staurdal
Dette er "vest i havet"-etappen. Vi kjører fra Sande mot Vadheim og gjennom Guddalen til Nautsund.
Så kjører vi nord til Flekke og langs kysten ned til Salbu i Hyllestad. Detetter fortsetter vi omtrent til Staurdal.
Her er jeg helt blank på overnattingsmuligheter, men skal prøve å hente noe info. Er det noen sunnfjordinger her som vet noe?

Etappe 8 - Staurdal-Vikanes
Fra Staurdal (eller deromkring) kjører vi over Lavikdal til Lavik der vi tar ferge til Oppedal.
Fra Oppedal dropper vi hovedveien og kjører langs sørsiden av Sognefjorden inn til Hest. (ja det heter Hest - og det er et sted ikke langt unna der vi skal overnatte som heter Stall)
Fra hest kjører vi over fjellet til Matre. Oppå fjellet er det mulighet for en avstikker ved punktet merket H.
Fra Matre fortsetter vi gjennom Romarheimsdalen og til Vikanes der det er campingplass som jeg håper er stor nok til oss.
På veien kan vi ta en avstikker nokså langt opp i fjellet ved punkt J. dete ser disse avstikkerne hvis dere forstørrer kartet.

Etappe 9 - Vikanes-Evanger
Vi kjører tilbake til Romarheim og inn til Modalen. Videre gjennom tunnelen og opp Eksingedalen og over fjellet mot Evanger. Campingplass ved Mæstad nær Evanger.
På denne ruten er det mulig med mange og lange avstikkere ved punktene C E F og G. Forstørr kartet så ser dere.
Jeg vet ikke hvor langt opp i fjellet vi kommer, det er avhengig av hvor mye snø som er smeltet. Jeg har blitt stoppet av snø i slutten på august der oppe.
I noen tilfeller kan snøen passeres - vi trenger da spader og biler med vinsj pluss en luring som vil kjøre først :clap: Er vi heldig så har landroverklubben laget et smalt spor allerede.
Det er potensiale for en ekstra dag med fjelltur her i området.

Videre etapper
Nå er vi 80km fra Bergen og 20 km fra Voss
Hva vi gjør videre er avhengig av hvor mange dager vi har igjen. Vi MÅ ha MINST en dag igjen når vi er her. Sør- og Østlandet kan nås på en dag, men to er mindre stressende.
Jeg har noen planer på lur når det gjelder ruter i sørøstlig retning, men det tar vi når vi kommer så langt.
Vi har 9 dagsetapper. 2 dager settes av til hjemreise. Dvs at vi har 3 dager slakk. Trenger vi mere slakk har jeg "nødutganger" underveis.

Mere kan jeg ikke gjøre nå, bortsett fra å finpusse på dette.
Nå er jeg spent. Blir det :badboy: eller :dance:
Legg merke til at det er mange steder underveis på denne ruten der det går an å kvitte seg med både meg og bilen og ingen vil noensinne finne meg :lol:
Sist endret av Pathman den 07/07/2009, 00:20, endret 1 gang
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg Kalle » 06/07/2009, 22:16

Syns dette virka :dance: :dance: og :clap:
Magnus
90031654
D22'06 OME sett, ARB front og bakfanger, 37" dekk, snorkel, Gangstercap, 2.5" (raka rør) og litt xtra lys..
Kalle

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg kj-gerilja`n » 06/07/2009, 23:22

konge rute dette her... :D
if you aint stuck u aint trying.... Kjører king cab og komatsu HD 605...
tlf 92648276
kj-gerilja`n

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg colormax » 07/07/2009, 02:11

Vi må bare begye med å takke deg for den kjempe jobben du har gjort her, er helt overbevist om at vi ikke hadde klart det noe som helst bedre, dette med de overnattings plassene vi mangler er tvilsomt noe stort problem, det vil ordne seg under turen, vi møter masse menesker og får helt sikkert masse informasjon.
Det er veldig mange som gleder seg veldig til turen :dance: Så dette kommer til å bli kjempe bra :dance:

Så du vår alles gode venn Pathmann , bare og begyn forbredelsene til neste års tur :mrgreen: Så har du god tid på deg :wink:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg smaug » 07/07/2009, 11:23

Har ikke lest alle rutepunktene her, men dette her ser jævla bra ut. Er veldig glad for at vi i H4K.no også er invitert med på denne turen. Får bare håpe at flest mulig benytter anledningen til å være med og ikke bare sitter på ræva å ser på de stilige ___________ sine(fyll inn det som passer) på bilen.
Jan-Børre
(h4k.no)
(nissan4x4.no)
smaug

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 07/07/2009, 11:48

Det er kjempe hyggelig at dere fra H4k blir med :dance:
Alle jeg treffer gleder seg til turen, så jeg har veldig god tro på dette i år, ikke minst den possetive bølgen av folk som ønsker å hjelpe til.
Nå begynner vi nesten bli litt bekymret for at vi blir for mange :Whistle: Bare gleder meg jeg :mrgreen: :mrgreen:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Patrol-laffen » 07/07/2009, 12:15

:arrow: ALL HONØR TIL PATHMAN :clap: :clap: Dette ser da riktig så bra ut og så kommer jeg på gamle "trakter" igjen :mrgreen:
85 MOD PATROL 160 3,3 TD :-)
Patrol-laffen

Grøftas Konge

Innlegg svinball » 07/07/2009, 12:55

Ser bra ut dette! Satser på å få vært med et stykke av dette rundt Bergen iallefall!
Ps: Er stalheimskleivane enveiskjørt oppover eller nedover? Hvis det er ned, så er jo det en fin mulighet å slippe en eller et par tuneller... :wink:
svinball

Nissan4x4 fan

Innlegg Pathman » 07/07/2009, 15:32

Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg samjoh » 07/07/2009, 16:27

Garasjen min

Tlf: 45486521
samjoh