Globetrotter skrev:...og de skarpsynte har muligens registrert et annet prosjekt i bakgrunnen på det siste bildet... Ramlet ned et par postpakker med godlyd her om dagen. Nesten litt pinlig å ta med detaljer om dette på et offroad-forum, men jeg nekter å kjøre turbil med sur nissan-original-lyd!! Mer om dette prosjektet ved en senere anledning.
Hei igjen folkens!
Tenkte å følge opp litt fra tidligere postinger. Det blir jo litt mekk når man har fri, så jeg tenkte å legge inn om hva som har skjedd siden sist. Nevnte tidligere litt om lyd, og var ikke helt sikker på om slike detaljer helt hører hjemme på en offroad-tråd, men pokker; det er jo min garasje....
Det har seg nemlig slik at Hjul-nissen kom på døra her på forsommeren med en sekk fra pixmania.com. Her har de latterlig billige bilstereokomponenter, og mange av komponentene er de samme som du får hos noen av de norske aktørene til nesten dobbel pris.
Er det en ting Nissan ikke har prioritert i 2004 modellen så er det bilstereo og tilbehør! Nå er alt skiftet (riktignok har jeg bare fjernet høytalerne i bakdøren og tettet hullet), og samtidig lagt til litt ekstra siden jeg først var igang.
Forskjell på originalt høytalerelement og minimumskrav til lyd, delefilter er også med:
Disse ble behørig montert i særdeles originale fester i framdørene. Særdeles originale da jeg ofret to originale høytalerelementer for å få en stålramme å skru de nye elementene i som passet i "høytalerkassen" i døren.
Bestilte 13 cm elementer til mellomtone, men så ved montering at det er god plass til 16,5 dersom man modifiserer litt på originalfestene. Optimalt burde man fjerne hele denne rammen da den er av plast, og erstatte med stål eller en trekonstruksjon. Når trekket er tilbake på plass ser det rett diskret ut.
Hadde egentlig tenkt å plassere diskantene der de originale sitter oppe på a-stolpen, men det viste seg å være en utfordring å montere uten å måtte skjære opp plasten rundt dekselet, og det ville i alle tilfeller ikke bli spesielt pent med to "overlappende" høytalerdeksel (men det kan være plass om man ikke er så opptatt av vinkel på elementet, og er instilt på å lange noen små og nette fester som passer i de originale skruhullene, evt limer de fast). Min løsning ble et skruhull på hver side av dashbord'et og vinkelen mot lytter er perfekt!
Delefilterne ble montert henholdsvis bak hanskerommet og på sidevegg forran førerdør. Så langt opp fra gulvet som mulig i tilfelle vann.....
Som prikk over i'en fikk jeg også lurt inn en sub for å få litt mer trykk når det skranger som verst på dårlige veier

Kabler er selvfølgelig trukket på nytt, alle steder bortsett fra ut til førerdøren. Der er det trangt som helv... og alarmer går og lys blinker når du prøver å demontere. Sentrallås og alarm orket jeg rett og slett ikke begynne å tulle med, så det ble at jeg brukte de 30 cm med originale ledninger fra elementet i døren til delefilteret som sitter på veggen rett ved der ledningene kommer inn fra døra. Greide etter litt om og men å fiske frem de riktige ledningene fra en tjukk kabelpølse bak instrumentene. Var rimelig nervøs når jeg hentet frem avbiteren

Fant heldigvis de riktige ledningene..
Hele herligheten drives av en Sony 4-kanals forsterker. Her satt opp for testing. Monteres godt skjult forran skuffene og under det det nye "gulvet" bak i bilen. Mer om det prosjektet senere... (se bilde av sub-montering)
Og etter endel banning og frenetisk tasting i menyer på spilleren fikk jeg også linjeutgangen til å fungere som den skulle. Prosjekt konkludert og komfort-nivået er skrudd nok et hakk opp!
Vel vel! det får være nok om stereomodifiseringer for i kveld. Og skulle noen få inspirasjon til å gjøre noe med kjip original-lyd, så har jeg en forsterker til overs etter en feilbestilling. Legger den ut på Off-Topic Selges til 400 spenn (
viewtopic.php?f=18&t=1831).
GT