Det er mye frem og tilbake, for og imot når en skal lage et oppsett som dette.
Jeg tror det som er tingen er å lage en prioritert liste over forbruk. Hva er viktig, hva MÅ alltid ha tilstrekkelig strøm.
Så må en se på hvilke strømkilder en har tilgjengelig og fordele forbrukerne på disse. (Kanskje banalt og dumt å foreslå, for dette har du garantert allerede gjort.)
Kanskje kan noen forbrukere switche mellom strømkilder. Med to batterier på "bil-kretsen" vil denne uten problemer kunne drive feks kjøleskap under kjøring, slik at ekstrabatteriet spares. Så han skapet kobles over på ekstrabatteriet ved stans. Dette burde til og med kunne relestyres uten problemer. Og med gode deep cycle batterier kan disse kjøres langt ned og fremdeles ha nok igjen til start.
Hovedladingen av ekstrabatteriet bør komme fra bilens dynamo under kjøring, og som nevnt tidligere ha en mulighet til å snu startstrøm ut til bilen om nødvendig.
Lag et oppsett 1 som sikrer daglig drift og kortere stopp.
Lag et oppsett 2 som en enkelt kan switche over til ved lengre stopp.
Lag en backupløsning/kriseløsning som det kan kobles om til dersom en strømkilde faller ut.
Ha en nødløsning (generator) i bakhånd dersom alt skjærer seg.
Generatoren kan være grei å ha når alt har gått skitt og en er tom for strøm. Da vil den fuelen som er på tanken gi liv lenge nok til at du får start igjen. Og ny fuel kan hentes i nærmeste tilnærmede sivilisasjon.
Og er det krise og du må sveise, vinkelslipe, eller hva som helst kan generatoren brukes til nødlading av eksisterende systemer, siden den kanskje er for svak for apparatene i seg selv. Den er en nødløsning, en backup når alt annet har gått skitt.
Og jeg er enig i prinsippet om at lyden fra generatorer ikke skal dure ut over savannen

Tomgangskjøring for lading er nesten like ille
