Forbruks-elektrisk oppsett på turbil

Re: Forbruks-elektrisk oppsett på turbil

Innlegg Pathman » 12/08/2009, 23:04

Jeg har en kompis som har en Honda EU10i generator som jeg egentlig ikke er helt sikker på hva han bruker til. Jeg mener den er bensindrevet. Den gir 1000W max og 900W kontinuerlig samt ladestrøm. Og den er ikke større enn en liten bensindunk. Men - den koster rundt 10 lapper. Størrelsen er ihvertfall hendig, og en skvett bensin får en stort sett alltid tak i.
Jeg skal lete litt i egne arkiver rundt koblingsskjemaer. Jeg vet jeg har noe et sted og jeg koblet et lignende opplegg på min fars gamle KingCab med camper for x antall år siden.
Skal du ha sveiseapparat også med deg? (Siden du nevnte vinkelsliper :) )
Ellers har jeg et bestemt inntrykk av at her gås det ikke på akkord med kvalitet på utstyret. Gi beskjed hvis du låner ut lommeboken din :mrgreen:
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg kj-gerilja`n » 12/08/2009, 23:10

nå fikk jeg og lyst å bygge safari bil... venter i spenning på mye bilder av alle løsninger i dette prosjektet.. :D :D
if you aint stuck u aint trying.... Kjører king cab og komatsu HD 605...
tlf 92648276
kj-gerilja`n

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg colormax » 12/08/2009, 23:21

Enig med Pathman her, Det er veldig gøy å se hva folk får til, du har jo en helt fantastisk drømme tenke/ realiserings tid , før du reiser på denne turen. Håder vi får sjansen til å se hvordan ting går og fungerer på turen.
traff foresten noen hyggelige karer her for noen dager siden, tror de har veldig peil på Afrika og som jeg forsto det, også de fleste andre steder.
adressen er http://www.offroad-essentials.com
De skulle legge ut litt matnyttige ting til oss, og var veldig intresert i kjøre ruten vi hadde vert på. så jeg få prøve gjengi den etter beste evne :mrgreen:
kjenner ikke my til disse da :mrgreen: men de ble veldig glade for de fine nissan genserne :mrgreen: regner med de blir pussefiller på neste tur.
Som han sa i England hverken hilser eller snakker Nissan og LR folk med hverandre, så det imponerte han, at vi syntes de hadde noen riktig fine biler :dance:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Pathman » 12/08/2009, 23:49

Disse offroad-essential-folkene driver jo med "Auxiliary power systems" så kanskje de har en løsning på strømutfordringene?
Et eller annet sted på landroverforumet skal det ligge et oppsett for kobling av noe National Luna - greier, men jeg tipper det ikke er så relevant for den løsningen du har nå.

Er det forresten noen har på forumet som har kontakter blant firmaer som bygger om handicapbiler? Det er en gjeng med folk som sitter på mye duppeditter og som kan få til de utroligste mekaniske og elektriske løsninger.
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg colormax » 13/08/2009, 00:01

ikke umulig det, jeg har bra kontakter der :D og vi har et medlem som jobber med ombygging av disse spesial bilene ca på Dokka.
Samt vi har jo blink gutta som har veldig peil. Ferno Norden.de jobber med alt av utryknings kjøretøy for krig og fred.
så har vi bilbygger ned på kilen her, som bygger masse spesial biller.
og jeg har en kamerat som er verksteds ansvarlig på hjelpe midel sentralen :wink:
så bar si hvilke info som trengs, så tipper jeg noen har svarene.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Globetrotter » 13/08/2009, 13:44

------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge

Innlegg Globetrotter » 13/08/2009, 14:33

------------------
Globetrotter

Skogens konge

Innlegg Pathman » 13/08/2009, 15:23

Jeg kommer tilbake til strømaggregat igjen :) Ta en kikk på igjen. I størrelse er det 450 x 240 x 380 og vil enkelt kunne nødlade opplegget ditt. Det har også en jevn nok sinuskurve til å drive diverse elektronikk. Apparatet ligger også på til en tusing under veil. pris. Kanskje går det an å få det enda billigere?
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg Globetrotter » 13/08/2009, 21:13

Det er jo definitivt en veldig hendig size på den generatoren, og den er helt sikkert knall om man skal på tur der man skal bruke endel strøm. Men jeg synes jeg ser konturene et par utfordringer for camp livet utenfor allfarvei. :) For: med et 230 volt aggregat har man to alternative tilnærminger. Enten må det meste av utstyret være beregnet på 230 volt, eller så må strømmen fra aggregatet omformes til 12 volt. I mitt tilfelle måtte det i så fall ha blitt det siste. Men her kommer det en annen praktisk utfordring, og det er hvordan få denne strømmen inn i batteriet uten at aggregatet må stå og kjøre hele natten? Et blybatteri lar seg ikke lade opp på en time selv om man har Amp som tilsvarer forbruk... Kan også benytte en ren eliminator løsning (230 ac -->12 dc) og da har man forsåvidt strøm nok, men da må aggregatet kjøre så lenge du har forbruk. Blir i alle tilfelle mye aggregat kjøring..

På den annen side ser det jo ut til at man kan få marint utstyr som muligjør Kombinasjonen, feks en lader som også er dimensjonert til forbruk (se link i et av mine innlegg litt tidligere i tråden). Der bør det være greit å kjøre aggregatet når forbruket er på det høyeste, samtidig lade batteriet, og så forbruke av batteriet resten av kvelden og natten. Men da må jeg ha ny lader også... Og den må være fetere enn den marine-Ladac'en jeg linket til på finn i en tidligere post for å kunne takle forbrukstrømmen = dyrt :)

En annen kjedelig effekt med aggregat er at man fort blir litt upopulær på camp området dersom man kjører denne for mye. Selv de stilleste lager litt summelyd som ikke mikser helt inn med sus i trærne og fuglekvitter. :wink: Og så holdt jeg på å glemme: Dette blir faktisk fuel nr. 4!! Diesel til bilen, gass til kjøkken, white gas (renset bensin) til stormkjøkkenet for fjellturer, og så 95 oktan for aggregat.

Er ikke enkelt dette...... :?
Enten må jeg hanke inn en rik sponsor eller så får jeg flytte camp litt oftere slik jeg får kjørt bil noen timer og ladet opp systemet. Er jo ikke så ille det heller...:D

GT
------------------
Globetrotter

Skogens konge

Innlegg colormax » 13/08/2009, 22:06

Dette Honda agregatet kan du ha under boret uten at det der spesielt plagsomt, det går bare utrolig stille, spesielt om det ikke har noe som gir resonanse rundt seg.
Med riktig brukerting, vil du ha strøm i dagevis om du bruker riktige baterier,
Du får også dunamoer med 220v og 380v utak. kombinert med sveise strøm :idea:
Men skal du kjøre i Afrika som planen vel er, så er det lyst ganske leng og så blir det drit mørkt, men si du bruker strøm til belusning 4-5 timer, ledd eller gass-el eller cenon.
så kan du bruke det i 2 uker før du tenker på lading, og et riktig gell bateri er oppe på 90-95% etter 1-2 timer lading.
Så dropper du vaskemaskin og el komfyren er du langt på veg.
Du lader jo bateriene hver gang du kjører bare du kobler det riktig, lag det helst så du går utenom bateriene i motor rommet når du lader, laderele får info når det nermeste bateriet er ladet opp, så da vil du ikke få lading på neste bateri.
Husk på dette :idea:
får du problemer med nok startstrøm på turen så byt side på bateriene, da får du rettet opp strømmen på bateriene igjen. ta altid ut strømmen fra bateriet hvor + går til starter/rele.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Pathman » 13/08/2009, 22:51

Det er mye frem og tilbake, for og imot når en skal lage et oppsett som dette.
Jeg tror det som er tingen er å lage en prioritert liste over forbruk. Hva er viktig, hva MÅ alltid ha tilstrekkelig strøm.
Så må en se på hvilke strømkilder en har tilgjengelig og fordele forbrukerne på disse. (Kanskje banalt og dumt å foreslå, for dette har du garantert allerede gjort.)

Kanskje kan noen forbrukere switche mellom strømkilder. Med to batterier på "bil-kretsen" vil denne uten problemer kunne drive feks kjøleskap under kjøring, slik at ekstrabatteriet spares. Så han skapet kobles over på ekstrabatteriet ved stans. Dette burde til og med kunne relestyres uten problemer. Og med gode deep cycle batterier kan disse kjøres langt ned og fremdeles ha nok igjen til start.
Hovedladingen av ekstrabatteriet bør komme fra bilens dynamo under kjøring, og som nevnt tidligere ha en mulighet til å snu startstrøm ut til bilen om nødvendig.

Lag et oppsett 1 som sikrer daglig drift og kortere stopp.
Lag et oppsett 2 som en enkelt kan switche over til ved lengre stopp.
Lag en backupløsning/kriseløsning som det kan kobles om til dersom en strømkilde faller ut.
Ha en nødløsning (generator) i bakhånd dersom alt skjærer seg.

Generatoren kan være grei å ha når alt har gått skitt og en er tom for strøm. Da vil den fuelen som er på tanken gi liv lenge nok til at du får start igjen. Og ny fuel kan hentes i nærmeste tilnærmede sivilisasjon.
Og er det krise og du må sveise, vinkelslipe, eller hva som helst kan generatoren brukes til nødlading av eksisterende systemer, siden den kanskje er for svak for apparatene i seg selv. Den er en nødløsning, en backup når alt annet har gått skitt.

Og jeg er enig i prinsippet om at lyden fra generatorer ikke skal dure ut over savannen :)
Tomgangskjøring for lading er nesten like ille :mrgreen:
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg zmike » 13/08/2009, 23:14

Her http://www.ladix.no/index.php?option=co ... 41&lang=nb finnes det mange fine løsninger for 12/230 V systemer.. :D Riktignok beregnet på båt i utganspunktet..men det er vel ikke noe stort problem.. :think:
zmike

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg colormax » 13/08/2009, 23:43

Du kan jo komme ut for en annen ting til på turen din. at noen andre en deg trenger strøm :idea:
Da bør du altid ungå å gi de det fra bilbateriene dine, men gi det fra forbuks bateriene, med start kabler er det altid en risk for elektroniske problemer i ettertid så av prinsipp ikke gjør det.
kjører du en litt kraftig jordledneing ned i rammen på bilen fra forbruks bateriet.
Så har du bare gode og lange kabler.
Står du da i beita for strøm til start av bilen din, kobler du bare begge kablene sammen = etter hverandre :idea: og du vil få plenti nok strøm frem til å starte bilen, den ene gangen du trenger dette :think:
Husk å koble fra ladingen til forbruks bateriet på bilen når du bruker bateriet til å start annet kjøretøy.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Forrige

Returner til Teknisk

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest