colormax skrev:Ta å averter etter et lite brukt Honda agregat, de bruker nesten ingenting av bensin og går bestandig, men hva skal du med all denne strømmen, det meste går vel enten på gass eller sprit,
Så prioriter lys og forbruks duppediter, som tar veldig lite strøm, men husk rktige baterier er vel så viktig som store baterier.
Du bør bruke baterier som er bygget for å tåle 100% utladning mange ganger, jeg bruker sånne baterier og det fungerer veldig bra, tror de er garanter minimum 2000 utladninger + 100% kortslutning uten at det eksploderer, samt at det virker helt greit etterpå.
Har vurdert aggregat, men egentlig konkludert med at jeg ikke kan/vil/bør prioritere plass i forhold til strømbehov. Kokefasiliteter går på gass (fant en skikkelig stilig koketopp med dieselbrenner like etter jeg hadde fått tak i gassbrenneren..

), men ellers er det meste 12 volt.
Strømforbruket har jeg beregnet til ca:
-dieselvarmer 24W (v/1,8 kW varme) = 2 Ah - 6 timer/døgn = 12 Ah (dette er i så tilfelle en kald natt og med våte klær som skal tørkes!)
- kjøleskap 10 W (snitt (motor 35 W)) = 1 Ah - 24 timer/døgn = 24 Ah
- Stereo/radio (vanskelig å beregne, kommer an på bruk og om jeg kobler ut extra forsterker) = ca 4 Ah - 2 timer/døgn = 8 Ah
- Lys (stort sett diodelys) = 0,5 Ah - 5 timer/døgn = 2,5 Ah
- Data/media (lader disse normalt under kjøring) = 8 Ah - 1 time/døgn = 8 Ah
- Alarm og indikatordioder = bruker fint lite
- Inverter - normalt i bruk til lading av div under kjøring
- Kompressor - normalt i bruk kun under kjøring/motor igang
Totalt ser jeg altså for meg et maksforbruk per dag på i overkant av 5o Ah (54,5 Ah i regnestykket), som tilsvarer vel 40 % av batterikapasitet. Dessuten vil det være slik at når kjøleskapet bruker mye pga temperatur, så er varmeren avslått, og motsatt. Sikkert også mulig å slå av kjøleskapet en periode på natten om det ikke er alt for varme omgivelser. Tenker at om jeg er litt sparsommelig på strøm kan jeg lure ut 3 dager camp uten å måtte starte bilen (dropper musikk, begrenser evt radio-prat, leser bok i stedet for å tulle med pc'en... etc.).
Drømmen er å kunne koble til et 50 W solcellepanel, som da yter kanskje 3-3,5 Ah (trukket fra til faktisk virkningsgrad) i 7-8-9 timer om dagen = 25-30 Ah. Dekker ikke hele strømbehovet mitt om jeg åpner alle sluser, men kan sannsynligvis i de fleste tilfeller doble brukstiden før jeg trenger å starte motor. Synd disse koster det hvite i øyet om man skal ha kvalitetspaneler. Må sikkert påregne 5-6-7000 kr for et slikt - kanskje mer. De skal jo helst være lette og kompakte også.
Et aggregat på 900W kunne i prinsippet ha ladet opp batteriet etter mitt forbruk på en god halvtime kjøring pr. dag (900W = 75 Ah pr time på 12 volt). Da "overser" jeg tap i spenningsomforming, samt reduksjon i batteriets "oppladningsevne" når det passerer ca 80 % av kapasitet...
Så engang at man kunne få 220 volt generatorer som kunne monteres på bilens vifterem (mulig det var US og 110 volt...). Mener de kunne lade 2-3 kW på tomgang. Alternativt kunne man få tak i generatoren til et Aggregat som har skjært seg eller noe, og så satt på en passelig holder og et remhjul..? Bare en tanke.

Tror ikke jeg prioriterer dette i denne omgang...
Når det gjelder forbruksbatteri, går jeg for Sønnaks Exide Gel. Bør være hakket hvassere enn selv Optima Yellow. Det er også et poeng at jeg har et batteri som ikke gasser, siden det står i kupeen. Dessuten er det greit å ha en batteribank som tåler å ligge opp-ned en stund og fremdeles yte fullt, feks i tilfelle velt...
Takk for gode tilbakemeldinger!
GT