Godkjenne dekk og ome 3

Godkjenne dekk og ome 3

Innlegg Tormod » 14/12/2009, 22:36

Gjelder en y61, dekk er 33x12,5x15 med 10x15 felger. Har også planer om å sette på et OME 3 sett. Trenger jeg noe annet enn tuv papirene på hevesettet?? Må jeg ha noe papirer på dekk/felger for å få de inn i vognkortet??? Er vel ikke nødvendig å sende inn noe skriftlig søknad om å få dette godkjennt??
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Re: Godkjenne dekk og ome 3

Innlegg colormax » 14/12/2009, 23:38

Tror dette avhenger litt hvor du henvender deg, de liker heller ikke TUV papirer lenger.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg thethunder » 29/12/2009, 11:40

Da jeg fikk godkjent den gamle King Cabben var jeg 5 turer (!) på biltilsynet. Jeg måtte belære dem i lovteksten om at unntak fra 5% regelen kan benyttes dersom kjøretøyets virkemåte ikke forringes av ombyggingen. Etter en prøvetur gikk det til slutt iorden.
Dette er lite forutsigbart. En burde nesten være sikker på at det blir godkjent før man kjøper dekk og felger i dyre dommer! Men slik er det nå engang.
OT: Får du plass til 33x12.5 uten heving på Y61? Subber det ikke noe? Hva slags innpress bruker du?

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 29/12/2009, 11:48

du får plass til både 35 og 33 uten større probler
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg thethunder » 29/12/2009, 13:27

Ok, takk igjen Colormax!
Ved en hurtig beregning skal vel +5% på Patrolens blir ca 32", så en 33-godkjenning burde vel absolutt la seg gjøre.
Dette er vel 33"? Ifølge forhandler er bilen godkjent med de dekka:
http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=18137348

T

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Innlegg Tormod » 29/12/2009, 16:47

33 tar i skvettlappene så de må modifiseres litt. Kan heller ikke skjønne at 33 ikke skulle gå ann å godkjennes, speedometeret viser nesten helt rikig og bremsene burde takle de dekka. Eneste problemet jeg kan tenke meg at de vil hakke på er at dekk sidene stikker litt utafor skjermbredderene.Men etter det jeg har skjønnt holder det med at dekkbanen er innenfor hjulbuene..
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg colormax » 29/12/2009, 19:48

her er det blant annet noen Patroler me 33 og 35"
viewtopic.php?f=64&t=897
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg thethunder » 29/12/2009, 20:13

Tormod:
Er dette (litt skrubbing og litt utstikk) med 10x15 felgene?
Hva slags innpress har du på dem, da?
Passer 15" over caliperne på Y61?
Jeg har en 2001 modell Patrol, og vakler mellom å gjøre det du gjør, eller sette 32/33" på originale 16" felger.
Har du bilder :-P ?
EDIT: Glem bilder, fant garasjen din! Fin vogn.

T

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Innlegg Tormod » 29/12/2009, 23:27

Dekka tar såvidt borti innerst/øverst på skvettlappene ved max sving. Trur det er -44 i innpress, og 15 felgene går akkurat overf calipperene, men må ta hensyn til hvor lodda plasseres ved balansering av dekk. Colormax har skaffa meg dekk og felger billigt, kjempe service :D :D
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg Draugen » 29/12/2009, 23:45

Eg tenkte å gjera alt riktig, så eg sendte eit spørsmål til BT om kva eg måtte gjera i forkant, og kva dokumentasjon dei trong for å godkjenne bilen med 2" heving og endre dekkdimensjon til litt større. Eg fekk eit kryptisk svar som egentleg ikkje sa nokonting, og det einaste å lese ut av dette, er at alt som skal endrast, må ha godkjenningspapir som viser at produktet er tilpassa bilen. Som nevnt i eit innlegg over her: Dette blir fryktelig uforutsigbart, og ein er avhengig av å treffe rette mann i godt humør...

Eg har 285/75-16 på min bil, og er 7% over standard dim. Dei sa ingenting om det på EU-kontroll utover å nevne det. Eg har førebels ikkje gjort noko, i håp om å finne noko enkel måte å få dette i vognkortet på. Men etter å ha spurt Nissan Norge om å få ein attest på at bilen min kan ha større hjul enn standard dim, verkar det ganske håplaust. Med mindre eg skal vinne i lotto og sette bilen hos Xtreme...
Patrol Y61, '01-mod - utruleg nok umodifisert! enn så lenge...
Det fine med livet på landet? Om ikkje du sjølv veit kva du held på med, så veit heile bygda det...
Draugen

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Innlegg thethunder » 30/12/2009, 00:12

Nei, Nissan importøren var ikke velvillig da jeg kontaktet dem heller.
Jeg måtte gå i kjøretøyforskriften å peke på paragrafen der det sto noe sånt som "det kan i særskilte tilfeller dispanseres fra dette (5% regelen) dersom ikke kjøretøyets virkemåte og sikkerheten blir forringet.". Jeg belærte da kontrollørene i SITT regelverk, og påpekte at det var kun opp til dem og ingen andre. Dette var 5. besøk der. Etter en prøvetur gikk det da iorden. Men som sagt: Det er et sjansespill.

T

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Innlegg thethunder » 30/12/2009, 12:35

Fra kjøretøyforskriften, kan relateres til OME 2":

§ 12-1. Aksler, fjærer, belter og støtdempere på bil
1. Bils aksler, fjærer og hjul med dekk må ha tilstrekkelig styrke i forhold til største aksellast eller boggilast.
2. Bil skal være tilfredsstillende avfjæret. Fjæringen må være tilstrekkelig avdempet.
3. Uoriginale støtdempere
3.1 Uoriginale støtdempere (deriblant nivåregulerende støtdempere), hjelpefjærer e.l. som f.eks. har til hensikt å gjøre bilen bedre egnet som trekkvogn eller bedre egnet til stor bagasjeromsbelastning kan monteres på bil uten spesiell godkjenning. Hensikten med monteringen må imidlertid ikke være å øke bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast eller for å heve eller senke bilen utover det som er normalt nivå for vedkommende biltype og årsmodell. Montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt må ikke gjøres i stedet for reparasjon av nedseget fjær.
3.2 En forutsetning for montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt er at angjeldende biltype og årsmodell finnes med i dele-/utstyrsfabrikantens lister over biler som utstyret er egnet for og at delene/utstyret monteres etter fabrikantens anvisninger.

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Innlegg thethunder » 30/12/2009, 12:38

Og her er det som står om dekk. Dette er foruroligende, da unntaket jeg refererer til ovenfor ser ut til å ha forsvunnet i 2008! (kan ellers anbefale å google "kjøretøyforskriften") :

6. Bytte av dekk/felg
6.0 Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010.
6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.
Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.
Fig. 2
6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.
0 Endret ved forskrifter 23 des 2004 nr. 1810, 19 sep 2008 nr. 1034 (i kraft 1 nov 2008).

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Innlegg Tormod » 30/12/2009, 12:50

Er det å få tak i nødvendig dokumentasjon som virker litt håpløst. Trur ikke det finnes noe tuv papirer på de felgene jeg har satt på bilen. Så jeg trur ikke jeg kommer til å bruke tid og krefter på å få godkjennt dekk og felg. Versta som kan skje er å få mangellapp så da må jeg bare vise bilen. Litt verre med hevesett da det er litt jobb å montere tilbake org fjører osv. Men må da gå ann å få dette godkjennt ettersom A/T og ekstreme4x4 klarer å få gjennom dette på bilene de bygger..
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg thethunder » 30/12/2009, 12:54

Ja, det MÅ bety at det enten finnes sentral norsk godkjenning for delene de bruker, eller at importøren går god for ombyggingen de driver.
Jeg tror jeg skal basere meg på å ligge så nært inntil 5% som mulig, og satse på at det går igjennom EU-kontrollen.... ;-)

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Neste

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest