Dato/klokkeslett: 23/11/2025, 10:06
skla se hvordan lagerbanene er før jeg tar noen avgjør på den siden, oljesugtetningen er bestilt, men lurer på om det kan lønne seg å skjekke evt rense veivhusventilasjonen samtidig, da den kan være med å skape problemer for oljetrykket. må også finne mal på hvor jeg skal bore hull til de to bakre bunnpanneboltene, (dette for å slippe å demontere kassa fra motoren .. mål og bilder kommer ..colormax skrev:skal du få bedre lager bør du slipe veiva og sette på overdim på lagrene. samt ta en runde på olje sug tetningen.
Pathman skrev:Jeg er ikke sikker på hvilken D22-motortrøbbeltråd som er den siste og mest aktuelle, men jeg poster ihvertfall i denne, så kan noen krysslinke og samle sammen om de føler for det.
I siste nr av svenske 4 WHEEL DRIVE (nr 4 2009) var det en artikkel om D22-trøbbelet.
Jeg har scannet hele oppslaget, og det kan lastes ned herfra. (PDF-format, ca 2MB)
Ikke veldig mye nytt, men nyttig likevel. Noen av hovedpunktene kan sammenfattes slik:
- Gjelder YD25-motoren (133 hesteren) fra 2002-2006
- Har offisielt rammet ca 5% av leverte biler - trolig er mørketallene større
- Nissan har utvidet motorgarantien fra 3 til 5 år og fra 100000 til 150000 km
- Skyldes visstnok underdimensjonerte veivaksellagre
Et svensk firma gjør forebyggende lagerbytte for SKR 15000 pluss moms.
De sier også at slitt veivaksel bør byttes og ikke slipes. Herdingen på veivakselen er for tynn og den vil ikke holde etter sliping.
Moralen er:
- Ved bankelyder i motoren; stopp den umiddelbart og ikke start den igjen - uansett hvem som foreslår det.
- Ikke kjøp biler med hull i serviceheftet. Bilen bør ha dokumentert olje og filterbytte hver 10000 km

colormax skrev:Triste greier, gi beskjed om du ønsker hjelp med den.
06Navara skrev:det lokale nissanvrekstedet tilbyr forebyggende lagerbytte for rett under 6000 kr inkl olje og filter
Returner til King cab & king cab navara D22
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester