turbotrykksmåler

Re: turbotrykksmåler

Innlegg zmike » 13/04/2010, 20:21

Noe lignende her vel.. :think:
viewtopic.php?f=5&t=2513
-93 Patrol Y60 2,8td på 32x11,5x15
zmike

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg odelien » 13/04/2010, 22:11

zmike skrev:Noe lignende her vel.. :think:
viewtopic.php?f=5&t=2513

Jepp. jeg som har skrevet der også. :)
Y61 2004
lc 90 arctic truck 'solgt'
odelien

Offroader

Innlegg zmike » 13/04/2010, 22:25

Hehehe.. :D
Kikket ikke på hvem som hadde skrevet jeg..husket bare tråden fra tidligere.. :doh:
-93 Patrol Y60 2,8td på 32x11,5x15
zmike

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg Tormod » 08/07/2010, 20:04

Dere som har montert turbotrykks måler i y61. Hvor drar dere slangen fra måleren til turboen?? Finner ikke ei jævla gjennomføring i torpedoveggen.
Og hvordan har dere kobla dere inn på trykkeslangen til turboen???
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg odelien » 08/07/2010, 22:17

Har dratt slangen litt under rattet. gjennomføring der. men er j.... trangt.
Jeg har kobla inn på røret som går inn på (før) intercoolern. rett etter svingen. borret og gjenget opp. omtrent ved den gule pilen i bildet på første innlegget i tråden..
Fungerer greit der trur jeg.
spennende å høre hvilket trykk du får.

Tormod skrev:Dere som har montert turbotrykks måler i y61. Hvor drar dere slangen fra måleren til turboen?? Finner ikke ei jævla gjennomføring i torpedoveggen.
Y61 2004
odelien

Offroader

Innlegg Tormod » 08/07/2010, 23:08

odelien skrev:Har dratt slangen litt under rattet. gjennomføring der. men er j.... trangt.
Jeg har kobla inn på røret som går inn på (før) intercoolern. rett etter svingen. borret og gjenget opp. omtrent ved den gule pilen i bildet på første innlegget i tråden..

Tormod skrev:Dere som har montert turbotrykks måler i y61. Hvor drar dere slangen fra måleren til turboen?? Finner ikke ei jævla gjennomføring i torpedoveggen.

Okey, da får jeg se om jeg kommer gjennom der, sinnsykt trangt ja.. Hvor fikk du tak i nippel som du monterte i trykkrøret?? Tess??
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg odelien » 09/07/2010, 07:20

det følgte med i pakka til måleen. alt som trengs

Tormod skrev:
odelien skrev:Har dratt slangen litt under rattet. gjennomføring der. men er j.... trangt.

Okey, da får jeg se om jeg kommer gjennom der, sinnsykt trangt ja.. Hvor fikk du tak i nippel som du monterte i trykkrøret?? Tess??
Y61 2004
odelien

Offroader

Innlegg Tormod » 09/07/2010, 12:20

Var ikke med noe annet enn en plast T som skal kobles inn på noe slanger.Var ikke noe nippel jeg kan skru fast.

odelien skrev:det følgte med i pakka til måleen. alt som trengs

Tormod skrev:

Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg Tormod » 10/07/2010, 21:04

Da er måler osv på plass. tredde slangen gjennom gummibelgen som panserwiren går gjennom, var greit å komme til der.
Kjørt litt, ligger på rundt 0,4-0,5 bar ved kjøring i 80km/t i 4-5 gir. Trykke er konstant hele tiden, det dropper ikke plutselig når jeg kjører. Lader maks 1,1 bar ved skikkelig pådrag i 4-5gir.. Skal kjøre litt mer, men ser ut som det fungerer normalt hos meg..
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg Tormod » 11/07/2010, 17:56

odelien skrev:nå har jeg fått kjørt litt mere og testet litt. :think:
Hvis kjører på flat mark og kjører med jamnt turtall også plutselig gir bånn gass går det fra 0,4 ca og rett opp på 1-1,5 for så å dette ned til 0,6 ca også kanskje øke litt etterhvert som får mere turtall. dette skjer på alle gir og hastigheter. det hender att den går rett opp til rundt 1 også blir der men sjelden.
Kjørte også en lang bakke med 3 og 4 gir. da varierer det fra 0,5-0,6 på en tur for så nestetur kanskje ligge på ca 1 opp bakken.
en gang tok 3 gir fra bunn og ga på. plutselig spratt måleren opp forbi 1,5 (skalaen går ikke lengre) og sannsynligvis opp på 2 og kanskje litt over. låg vel der i 3-4 sekund før jeg slapp gassen.
Det må vel være noe som ikke er helt i orden? men har ikke klart å få bilen i nødmodus :? (skrevet om problemet i en annen tråd)
Noen som har noe forslag med hva burde sjekke?
Hva burde trykket ligge på?

prøvd noe av det samme og får nesten samme resultatene som deg, men jeg får aldri noe høyere trykk enn maks 1,1. Ligger på rundt 0,5 når jeg ligger og cruiser i 80km/t. Gir jeg flatt jern da så spretter det opp til 1-1,1 for så å dette ned til o,5-0,6 for så å stige igjen uten at jeg har tatt foten fra gasspedalen.
Tyder vel på at den overboost funskjonen som fucker til ting her. Må vel justere litt på staget på wastegaten.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg odelien » 11/07/2010, 19:16

Tormod skrev:
odelien skrev:nå har jeg fått kjørt litt mere og testet litt. :think:
Hvis kjører på flat mark og kjører med jamnt turtall også plutselig gir bånn gass går det fra 0,4 ca og rett opp på 1-1,5 for så å dette ned til 0,6 ca også kanskje øke litt etterhvert som får mere turtall. dette skjer på alle gir og hastigheter. det hender att den går rett opp til rundt 1 også blir der men sjelden.
Kjørte også en lang bakke med 3 og 4 gir. da varierer det fra 0,5-0,6 på en tur for så nestetur kanskje ligge på ca 1 opp bakken.
en gang tok 3 gir fra bunn og ga på. plutselig spratt måleren opp forbi 1,5 (skalaen går ikke lengre) og sannsynligvis opp på 2 og kanskje litt over. låg vel der i 3-4 sekund før jeg slapp gassen.
Det må vel være noe som ikke er helt i orden? men har ikke klart å få bilen i nødmodus :? (skrevet om problemet i en annen tråd)
Noen som har noe forslag med hva burde sjekke?
Hva burde trykket ligge på?

prøvd noe av det samme og får nesten samme resultatene som deg, men jeg får aldri noe høyere trykk enn maks 1,1. Ligger på rundt 0,5 når jeg ligger og cruiser i 80km/t. Gir jeg flatt jern da så spretter det opp til 1-1,1 for så å dette ned til o,5-0,6 for så å stige igjen uten at jeg har tatt foten fra gasspedalen.
Tyder vel på at den overboost funskjonen som fucker til ting her. Må vel justere litt på staget på wastegaten.

har nå byttet og justert litt på bilen. nå går trykket gradvis fra 0 - 1,2 uten å hoppe slik den gjorde før.
byttet en wastegate justeringsventil. sikkert flere navn på den. den justerer trykket på wastegate. min gikk veldig tregt og noen ganger hang den seg opp, slik att jeg fikk fult trykk og bilen gikk i nødmodus. Også justert "skovlene" i turbon tilbake til original plass. turbon var vist begynt å bli sliten. :( syns det var tidlig.
har også justert på staget på wastegaten. slik att den ikke går høyere enn 1,2-1,3.
men syns ikke det skjer noe før får over 2000 omdr.
Y61 2004
odelien

Offroader

Innlegg Tormod » 11/07/2010, 19:26

Hvem justerte skovlene for deg a?? Og mye betalte du for det???
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg odelien » 11/07/2010, 23:31

turbo karlsen i mjøndalen. trur det var 700,-.
men bilen må stå og bli kald før kan starte å jobbe på den.

Lurer på om det går å justere turboen til å "slå" inn tidligere?
Y61 2004
odelien

Offroader

Innlegg Tormod » 12/07/2010, 08:44

odelien skrev:turbo karlsen i mjøndalen. trur det var 700,-.
men bilen må stå og bli kald før kan starte å jobbe på den.

Lurer på om det går å justere turboen til å "slå" inn tidligere?

Har endel med størrelsen på turboen å gjøre det om hvor tidlig den slår inn. Liten turbo slår inn mye tidligere enn en stor. Så å justere det er nok vanskeligt, mulig det hjelper med større eksos osv. Men skjønner ikke at det er noe porblem at den slår inn på 2000rpm. Ganske normalt det på en diesel..
Hvor sitter den justeringsventilen du bytta ??
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg odelien » 12/07/2010, 20:42

syns den skjelden klarer å dra seg opp når kjem under 2000. men men. :)
hvis du ser rett ved luftmengdemåleren så er det et rundt grønt filter på en slange. den slangen går inn på en avlang "boks" det er ventilen. på min stod det en lapp på den med nissan og mange nr inkludert delenummer. det filteret følger med når bestiller ventilen.
Y61 2004
odelien

Offroader

Forrige

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest