Heisann, er ny her på forumet. Har nå letet stort sett hele internettet etter en fornuftig forklaring på min Navaras merkelige problem. Litt info først: Bilen er en 2006 navara D40, km til nå er 77.000, bilen har orginal sperre på bakaksel. Servicer er fulgt på merkeverksted, siste service på 60.000 km. Bilen fungerer optimalt til vanlig 2wd bruk, ingen ulyder eller noe unormalt. Tidligere i sommer var jeg på en kjøretur på ca 200 mil, etter ca 100 mil kjørt begynner lampa for diffsperre og blinke. Den blinket litt nå og da, men ikke med faste mellomrom, minte litt om en lyspære med dårlig kontakt. Stoppet bilen og ringte verksted. Konklusjon da var at det ikke var farlig å fortsette kjøreturen hjem. Bilen hadde altså IKKE koblet inn sperren (sjekket dette ved å kjøre i ring) men den hadde fått beskjed fra bakaksel om at sperren var koblet inn når lampen i bilen blinket. Da jeg kom hjem fikk jeg løst problemet med å rengjøre alle ledninger/kontakter under bilen med crc elektronikk rens. Bilen var nå tilbake i normal igjen. Alt vel, 2wd, 4wd, 4wd-lavserie og sperre. Perfekt tenkte jeg. Men ca for en måned siden oppsto et nytt dilemma, når bilen settes fra 2wd til 4wd bruker den ekstra lang tid på å koble inn framhjulene og etter noen meter kjøring forsvinner symbolet for 4x4 (de 4 svarte hjulene) rett under speedometer og lampa "4wd" lyser lenger opp på dashbordet. Fant fram instruksjonsboka. Som jeg forstår det kan dette lyset bety 3 ting: 1blink pr sekund= for varm olje på gir. 2blink pr sekund= for stor forskjell i rulleomkrets mellom for og bakaksel. (som om man hadde 16" dekk bak og 17" framme) Om lampa bare lyser betyr det et det er en feil i 4wd-systemet, det står ingenting om hva det kan være. Har hatt oppe alle kontakter under bilen, også den store (abs?) rett bak høyre forhjul og gjort rent med crc el-rens, men problemet er det samme. Har pratet med Nissan, men de har ingen svar på problemet. Det jeg lurer på er om det kan komme av at bakdekkene mine er litt mer slitt en fordekkene? Men det er ikke store forskjellen, vil tippe at det kan utgjøre 2-3cm i rulleomkrets. Har tidligere hatt en Skoda Octavia 4x4 og da var det meget viktig at alle dekk var like store siden denne bilen trakk på alle 4 samtidig. På Navaraen er der vel fortsatt det "gode gamle" ekte 4wd systemet, eller en denne også følsom for ulik slitasje på dekk? Siste utvei kan være å sette på vinterdekkene og prøve om det samme skjer. Vinterdekkene er helt ny så de er med sikkerhet like store. Håper virkelig noen her inne kan hjelpe meg? Kan legge til at alt fungerer, 2wd, 4wd, lav og sperre selv om lampa lyser. På forhånd takk.
-Stian