[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 112: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 114: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 116: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 112: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 114: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 116: Invalid argument supplied for foreach()
4x4norway.no • Se på emne - 4wd lyser på Navaraen min

4wd lyser på Navaraen min

4wd lyser på Navaraen min

Innlegg Stianott » 26/08/2010, 15:32

Heisann, er ny her på forumet. Har nå letet stort sett hele internettet etter en fornuftig forklaring på min Navaras merkelige problem. Litt info først: Bilen er en 2006 navara D40, km til nå er 77.000, bilen har orginal sperre på bakaksel. Servicer er fulgt på merkeverksted, siste service på 60.000 km. Bilen fungerer optimalt til vanlig 2wd bruk, ingen ulyder eller noe unormalt. Tidligere i sommer var jeg på en kjøretur på ca 200 mil, etter ca 100 mil kjørt begynner lampa for diffsperre og blinke. Den blinket litt nå og da, men ikke med faste mellomrom, minte litt om en lyspære med dårlig kontakt. Stoppet bilen og ringte verksted. Konklusjon da var at det ikke var farlig å fortsette kjøreturen hjem. Bilen hadde altså IKKE koblet inn sperren (sjekket dette ved å kjøre i ring) men den hadde fått beskjed fra bakaksel om at sperren var koblet inn når lampen i bilen blinket. Da jeg kom hjem fikk jeg løst problemet med å rengjøre alle ledninger/kontakter under bilen med crc elektronikk rens. Bilen var nå tilbake i normal igjen. Alt vel, 2wd, 4wd, 4wd-lavserie og sperre. Perfekt tenkte jeg. Men ca for en måned siden oppsto et nytt dilemma, når bilen settes fra 2wd til 4wd bruker den ekstra lang tid på å koble inn framhjulene og etter noen meter kjøring forsvinner symbolet for 4x4 (de 4 svarte hjulene) rett under speedometer og lampa "4wd" lyser lenger opp på dashbordet. Fant fram instruksjonsboka. Som jeg forstår det kan dette lyset bety 3 ting: 1blink pr sekund= for varm olje på gir. 2blink pr sekund= for stor forskjell i rulleomkrets mellom for og bakaksel. (som om man hadde 16" dekk bak og 17" framme) Om lampa bare lyser betyr det et det er en feil i 4wd-systemet, det står ingenting om hva det kan være. Har hatt oppe alle kontakter under bilen, også den store (abs?) rett bak høyre forhjul og gjort rent med crc el-rens, men problemet er det samme. Har pratet med Nissan, men de har ingen svar på problemet. Det jeg lurer på er om det kan komme av at bakdekkene mine er litt mer slitt en fordekkene? Men det er ikke store forskjellen, vil tippe at det kan utgjøre 2-3cm i rulleomkrets. Har tidligere hatt en Skoda Octavia 4x4 og da var det meget viktig at alle dekk var like store siden denne bilen trakk på alle 4 samtidig. På Navaraen er der vel fortsatt det "gode gamle" ekte 4wd systemet, eller en denne også følsom for ulik slitasje på dekk? Siste utvei kan være å sette på vinterdekkene og prøve om det samme skjer. Vinterdekkene er helt ny så de er med sikkerhet like store. Håper virkelig noen her inne kan hjelpe meg? Kan legge til at alt fungerer, 2wd, 4wd, lav og sperre selv om lampa lyser. På forhånd takk.
-Stian
Stianott

Nissan4x4 fan

Re: 4wd lyser på Navaraen min

Innlegg patrol for life » 26/08/2010, 18:40

Har vært borti noen tilfeller av at en føler på transferkassa tar kvelden.
Da lyser den lampa, og skiftinga blir veldig treg.
Nr 12 på bildet.
den er ikke så dyr, så kan jo prøve å bytte den.
Vedlegg
d40_english_342e_tf_0101.pdf
(85.1 KIB) 488 ganger
Det er bedre med en dram i timen, enn en time i drammen.. Hilsen sheriffen i Kanada
patrol for life

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg Stianott » 26/08/2010, 20:38

Tusen takk, det skal forsøkes! Flere forslag til ting jeg kan prøve tas imot med stor glede :)
Stianott

Nissan4x4 fan

Innlegg John Kr » 26/08/2010, 21:05

Hei
Det er et kjent prolem at når omretsen på dekkene freme kontra bak avviker fra hverandre så vil dette medføre problemer med innkobling av 4x4. Her kan du måle omkretsen (lengden av rullebanen) rimelig nøyaktig med et fleksibelt målebånd (sy målebånd). Jeg sitter ikke inne med nøyaktig mål på dette, men du kan sjekke dette ut med Nissan. Dersom du kjører på et glatt underlag (bløtt gress) så vil systemet være lettere å koble inn, dette er et sikkert tegn på at omkretsen er forskjellig. Da er vel løsningen nye dekk.

Få høre hva løsningen ble....

John Kr
John Kr

Offroader

Innlegg VallyXtrim » 29/08/2010, 21:28

Hei. Hadde akkurat samme problemene når jeg kjøpte min navara. Var så "heldig" at jeg punkterte på et framhjul så fant ut at jeg byttet alle dekkene og siden det har det ikke lyst i noen lamper! :wink:
VallyXtrim

Brukerens avatar
Offroader

Returner til Navara D40

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest