klarer ikke holde turtall i bakker

Re: klarer ikke holde turtall i bakker

Innlegg Tormod » 18/05/2010, 21:41

odelien skrev:
Tormod skrev:Er vel pga overboost at den går i safe mode, det skjer vel pga at wastegaten ikke slipper ut overtrykket?? Gjør som det står i den pdf filen. Finn en lang strekning og få opp farta slik at du ligger med 2600rpm og hold farta, hvis man merker at motoren stopper og dra og ingenting skjer med å gi mer gass er du sikker på at bilen går i safe mode. Slipper du opp gasspedalen da skal den gå som normalt som flere har skrevet tidligere. Har prøvd med min men merka ikke at den kutta, trur jeg må finne en litt slakk motbakke å teste i..

er veldig skjelden jeg klarer å fremprovosere dette på flat vei. men noen ganger i oppoverbakke. da stort sett i 3. gir.
prøv å heng etter en stor skaphenger f.eks. da får jeg det fram i hver oppoverbakke omtrent. akse opp til 80 går år og dag. :(
syns bilen ikke går helt som den skal. merker innimellom att turboen slepper opp trykket, ikke mye men litt. så har sikkert noe sammenheng. merket stor forskjell når satte på 33".
har brukt noe diesel tilsetning men til ingen nytte. hadde ikke dei helt store forhåpningene, men verdt å prøve.

Akkurat sånn er min og, merka det veldig når jeg satte på 33 hjula. Min har jo tusla over 160k, skulle likt å sett på turboen om den er frisk.. Si ifra om dere finner noe løsning på det.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg lynge » 19/05/2010, 07:50

:
Sist endret av lynge den 26/05/2010, 00:20, endret 1 gang
Nissan patrol dobbelt-cab 231Hk, Unimog 416 projekt til campingbus, Land Rover defender 110 TD5
lynge

Nissan4x4 fan

Innlegg lynge » 19/05/2010, 07:55

er chippet!
Sist endret av lynge den 26/05/2010, 00:20, endret 1 gang
Nissan patrol dobbelt-cab 231Hk, Unimog 416 projekt til campingbus, Land Rover defender 110 TD5
lynge

Nissan4x4 fan

Innlegg odelien » 19/05/2010, 23:01

colormax skrev:Nissan burde jo prøve hjelpe deg litt, siden bilen din bare er kjørt 50 000 km.

nei er nok lite hjelp å få der. bilen er eldre enn 5 år og da har jeg ikke krav på noe heller. hvis prater med nissan norge henviser dei bare til lokale forhandleren. og dei viser til den 5 års regelen. har pratet med naf advokat angående dette. og han hadde veldig dårlig erfaring med nissan på slikt. det er kun for å være snill eventuelt at dei vil dekke noe av dette.
denne naf karen jeg pratet med syns det virka rart att det var turboen som var ødelagt. trudde mer at det var noe med styringa. han hadde vært borti flere ganger att verkstedet hadde anbefalt turbo bytte uten att det var det som var feil. da på en så stor jobb er det stor fortjeneste til verkstedet. han anbefalte å ringe til en turbospesialist eventuelt prøve et annet verksted for å kryss sjekke.
pratet med turbokaren og han trudde heller ikke att det var turbo som var ødelagt.han hadde også erfaring med at verksted påstod att turbo var ødelagt uten att det stemte.
så da har jeg fått time hos om 14 dager. han regna med en halvtime kanskje for å finne ut hva det er.
så da er det bare å krysse alt som er og håpe ikke trenger bytte turbo. blir spennende og sjå. :prey:
Y61 2004
lc 90 arctic truck 'solgt'
odelien

Offroader

Innlegg colormax » 19/05/2010, 23:43

Det er jo en variabel turbo på denne motoren. dette har jeg ikke greie på. men det er ikke mullig det er noe vakum styringer, som har noe vakum slanger som klapper sammen.
gleder meg til de finner løsningen på dette, så du får orden på dette.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Bjarne-Y61 » 29/05/2010, 00:29

odelien skrev:
topline skrev:
Bjarne-Y61 skrev:Leste i en PDF fil her på forummet .. at det du har av problem kan også høres som om den går i safe mode . sjekkes ved og slippe gassen og gi på igjen ,, kommer den da er det safe mode,
har du turbotrykk måler i bilen ell.. for er det for mye så kutter den også .. :wink:

plages med dette jeg å. har fått vite at dette skyldes "wastegate ventilen" Denne kan justeres så det blir rett

har du turbotryksmåler? hva viser den eventuelt?
merker du at bilen går i safemode under "normal" kjøring?

Normalt trykk er mellom 0,5 og 1,2 . men lig jeg en stund på samme turtall, og vil kjøre forbi en annen, da går den i safe mode, og som jeg leste så er det for og beskytte motoren, slipp gassen og gir på igjen, da er den normal,
Normalt vil du se at når en gir på gass, så sprett den opp på mere inn 1,5 men datt ned med engang,,
Når det er sakt så har jeg også fått noe problemer med trykket, han er begyndt og snike sig opp på 1,5 og blir der .. da BLIR det safe mode hmm . men synes og se at det er verst når bilen er godt varm. Noen ider på det, :idea:
You can follow me but its gunna hurt !
Bjarne-Y61

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg Tormod » 29/05/2010, 01:35

prøv å justere wastegaten.tyder på at du får overboost..
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg topline » 15/06/2010, 00:14

odelien skrev:
topline skrev:
Bjarne-Y61 skrev:Leste i en PDF fil her på forummet .. at det du har av problem kan også høres som om den går i safe mode . sjekkes ved og slippe gassen og gi på igjen ,, kommer den da er det safe mode,
har du turbotrykk måler i bilen ell.. for er det for mye så kutter den også .. :wink:

plages med dette jeg å. har fått vite at dette skyldes "wastegate ventilen" Denne kan justeres så det blir rett

har du turbotryksmåler? hva viser den eventuelt?
merker du at bilen går i safemode under "normal" kjøring?

ja heilt normal kjøring. eller når man over ei lengre strekning har holdt gasspedalen i nøyaktig samme stilling. Slipper så opp litt på gassen så kommer den som normalt igjen
topline

Nissan4x4 fan

Innlegg odelien » 08/09/2010, 16:14

har da fått en til til å se på bilen. dreiv på lenge med masse prøving. gikk også inn "programmet" på bilen og justerte masse der. Nå går den hvertfall en del bedre :-) Etter mye kom fram til å trykk teste fra luftfilteret og inn mot motor. når gjorde dette kom det en pssssst lyd. :( Så bare å leite etter hvor den kom fra.. Etter litt viste det seg att det er høl i intercooleren. på undersiden. Da blir det ikke sammenheng mellom verdi på lluftmengde måler og map sensor. og dermed går den i nødmodus. Så da må vel få tak i ny intercooler. Hvor mye ligger en slik på?
Y61 2004
odelien

Offroader

Innlegg Svein Jarle » 08/09/2010, 17:55

kan den ikke sveises? regner med de er alu? ta den med til et alu-sveiseverksted og hør med de om de kan fikse det.
tar ikke asfalten snart slutt så kjører jeg hjem og bytter bil!

nestleder NMK kristiansand\offroad
Svein Jarle

Offroader

Innlegg odelien » 09/09/2010, 18:45

har ikke fått tatt den ut enda. så veit ikke akkurat hvor det er høl. hørte på pris i dag. skulle ha 21 000,- :bang: så håper kan få det sveisa. eventuelt om finner en brukt.
Y61 2004
odelien

Offroader

Innlegg Tormod » 09/09/2010, 20:49

Billiger å bygge om til en frontmontert ic da.. Men burde gå ann å få sveisa det.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg colormax » 10/09/2010, 09:09

Vi kjøpte en y61 i dag som motoren skal ut på, det er godt mulig IC er fin på den , ellers så bytter frode registeret på sin nå og det koster ca 6000 kr helt vanvittig det og, men det blir jo i orden da. Frode = Offroad king.
Send han en melding så hjelper han deg sikkert.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg odelien » 20/09/2010, 20:55

har sendt han en mld men ikke fått noe svar.
Noen som har noen lure forslag å få tak en? har hørt med endel opphøggere. også sett i australia men mest 4.2l.
har fått tettet ett hull. men det viser seg att er ett til. dette kommer en ikke til uten å åpne.
har fått tilbud på "innbytte". levere min og få igjen en reparert til 8000 + mva og frakt. :(
Y61 2004
odelien

Offroader

Innlegg Tormod » 20/09/2010, 21:27

odelien skrev:har sendt han en mld men ikke fått noe svar.
Noen som har noen lure forslag å få tak en? har hørt med endel opphøggere. også sett i australia men mest 4.2l.
har fått tettet ett hull. men det viser seg att er ett til. dette kommer en ikke til uten å åpne.
har fått tilbud på "innbytte". levere min og få igjen en reparert til 8000 + mva og frakt. :(

Var ikke det sinnsykt dyrt...Trur det heller lønner seg å montere IC i fronten da.. Hvordan trykktester dere ic??
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

ForrigeNeste

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester