Automatgir--->manuellgir



Automatgir--->manuellgir

Innlegg AndersKorgen » 01/11/2010, 17:51

går det å bygge om en automat til manuell??
er det mye jobb?
hvordan blir det da med hengervekt?
AndersKorgen

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 9
Registrert: 04/08/2010, 19:57

Re: Automatgir--->manuellgir

Innlegg Jørgen » 03/11/2010, 16:52

øhhh, manuell til automat hadde jeg forstått. Men fra automat til manuell, hvorfor det? Bestiller man en ny bil i dag betaler du jo fra 10-30.000 for automatgear. Og du ønsker å "nedgradere" til manuell. Javel
PaTROL 160
Jørgen

Offroader
 
Innlegg: 117
Registrert: 16/10/2007, 10:12
Bosted: Telemark

Re: Automatgir--->manuellgir

Innlegg AndersKorgen » 03/11/2010, 16:56

du ser det Jørgen, det er snakk om brukt bil, og siden at automat kassen er bygd av spagetti kan man ikke dra mere enn 2500 eller 3000 kg...
manuell kan lovlig dra 3500 kg...
Derfor manuell....
og siden mange av bilene som selges brukt er automat, lurte jeg på dette...
AndersKorgen

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 9
Registrert: 04/08/2010, 19:57

Re: Automatgir--->manuellgir

Innlegg øfsthågå » 07/11/2010, 00:36

Jørgen skrev:øhhh, manuell til automat hadde jeg forstått. Men fra automat til manuell, hvorfor det? Bestiller man en ny bil i dag betaler du jo fra 10-30.000 for automatgear. Og du ønsker å "nedgradere" til manuell. Javel

Manuell er vel best i en slik bil, automat er er ikke brukbart etter min mening
3.3 Turbo Intercooler
øfsthågå

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 3
Registrert: 06/05/2008, 16:55
Bosted: Vestre Gausdal

Re: Automatgir--->manuellgir

Innlegg Tormod » 07/11/2010, 01:20

øfsthågå skrev:
Jørgen skrev:øhhh, manuell til automat hadde jeg forstått. Men fra automat til manuell, hvorfor det? Bestiller man en ny bil i dag betaler du jo fra 10-30.000 for automatgear. Og du ønsker å "nedgradere" til manuell. Javel

Manuell er vel best i en slik bil, automat er er ikke brukbart etter min mening


helt enig, prøvde en y61 med automat for jeg fikk tak i min med manuell. Fy å dau den med automat var iforhold til min med manuell..
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Automatgir--->manuellgir

Innlegg Globetrotter » 07/11/2010, 03:59

Rooooooolig, nå...... :D

Satt 3 timer i kø på motorveien i LA forleden, og da var ikke automaten så værst like vel... ;-) Men høyden på The Rockies forstår den seg ikke på!

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Automatgir--->manuellgir

Innlegg colormax » 07/11/2010, 11:11

øfsthågå skrev:
Jørgen skrev:øhhh, manuell til automat hadde jeg forstått. Men fra automat til manuell, hvorfor det? Bestiller man en ny bil i dag betaler du jo fra 10-30.000 for automatgear. Og du ønsker å "nedgradere" til manuell. Javel

Manuell er vel best i en slik bil, automat er er ikke brukbart etter min mening


Dette er jeg sterkt uenig i, har kjørt masse ombygd y61 med automat, og det fungerer mye bedre en manuel etter min mening.
Men det krever riktig oppstilt motor, og riktig utveksling. og ikke minst man må kunne bruke den riktig :-)
Du klarer heller ikke gire så fort med en manuel, så at du klarer å følle automaten i akselrasjonen. men tilbake til forige linje, det må være riktig oppstilt gir -motor utveksling.
Glem toppfart på 160 -170 få marsjfart på 120. det er bra nok på 37" 38"
Automat kassen til Y61 er ingen dårlig kasse, litt vedlikehold så varer den lengre en de fleste andre kasser.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Automatgir--->manuellgir

Innlegg Aman » 07/11/2010, 13:27

colormax skrev:
øfsthågå skrev:
Jørgen skrev:øhhh, manuell til automat hadde jeg forstått. Men fra automat til manuell, hvorfor det? Bestiller man en ny bil i dag betaler du jo fra 10-30.000 for automatgear. Og du ønsker å "nedgradere" til manuell. Javel

Manuell er vel best i en slik bil, automat er er ikke brukbart etter min mening


Dette er jeg sterkt uenig i, har kjørt masse ombygd y61 med automat, og det fungerer mye bedre en manuel etter min mening.
Men det krever riktig oppstilt motor, og riktig utveksling. og ikke minst man må kunne bruke den riktig :-)
Du klarer heller ikke gire så fort med en manuel, så at du klarer å følle automaten i akselrasjonen. men tilbake til forige linje, det må være riktig oppstilt gir -motor utveksling.
Glem toppfart på 160 -170 få marsjfart på 120. det er bra nok på 37" 38"
Automat kassen til Y61 er ingen dårlig kasse, litt vedlikehold så varer den lengre en de fleste andre kasser.



Så du sir at en Y61 med manuell ikke klar å aks i fra en y61 me automat??
Aman

Offroader
 
Innlegg: 188
Registrert: 17/10/2009, 16:11

Re: Automatgir--->manuellgir

Innlegg colormax » 07/11/2010, 22:09

Sikert en som kan det.
Men du for komme på Vikingtreffet så kan vi teste i praksis. kan bli spenende det :-))
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Automatgir--->manuellgir

Innlegg AndersKorgen » 07/11/2010, 22:15

no driv no ikkje eg me så mykje køkjøring oppi nordland der eg bor...
ha eg vøre ute eitter aks eiller toppfart så ha eg no ikkje kjøpt ein disel bil på 2 tonn...
då ha eg no vøre på utkikk eitter ein bensin spølar kjælke...
eg dræg tælhænger å kjør uti gokk der d e meint at main ska kjør me traktor...
å sian at main kain dræg meir me manuell enn me automat så va d ailler vurdert patrol me automat...
AndersKorgen

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 9
Registrert: 04/08/2010, 19:57

Re: Automatgir--->manuellgir

Innlegg Tormod » 07/11/2010, 22:25

AndersKorgen skrev:no driv no ikkje eg me så mykje køkjøring oppi nordland der eg bor...
ha eg vøre ute eitter aks eiller toppfart så ha eg no ikkje kjøpt ein disel bil på 2 tonn...
då ha eg no vøre på utkikk eitter ein bensin spølar kjælke...
eg dræg tælhænger å kjør uti gokk der d e meint at main ska kjør me traktor...
å sian at main kain dræg meir me manuell enn me automat så va d ailler vurdert patrol me automat...



Deror jeg ville ha og valgte patrol med manuell. Pga å kunne dra tyngst mulig henger, toppfart og aks er vel ikke patrol sin sterke side uansett. Er et arbeidsjern..
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Automatgir--->manuellgir

Innlegg AndersKorgen » 07/11/2010, 22:35

takk Tormod...
endelig en som forstår...:D
AndersKorgen

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 9
Registrert: 04/08/2010, 19:57

Re: Automatgir--->manuellgir

Innlegg Tormod » 07/11/2010, 23:22

hehe bare hyggelig, men når man har manuell og skal f.eks rygge med tung henger eller i motbakke er det fordel å dette den i lavserie så man sparer clutchen. Eneste ulempen med manuell og henger kjøring er slitasje på clutch. Og clutch og bytte av denne er steike dyrt på disse bilene...
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Automatgir--->manuellgir

Innlegg AndersKorgen » 07/11/2010, 23:25

har en Hilux nå så jeg vet at lavserie er en fin ting når man rygger...
har akkurat parkert en hestehenger på en parkeringsplass der det var 40 cm med snø...takk gud for lavserie og stahet...
men hadde vært digg me sperre...
AndersKorgen

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 9
Registrert: 04/08/2010, 19:57

Re: Automatgir--->manuellgir

Innlegg Aman » 07/11/2010, 23:47

colormax skrev:Sikert en som kan det.
Men du for komme på Vikingtreffet så kan vi teste i praksis. kan bli spenende det :-))



Æ har ikke no Y61, å kommer vel neppe på no vikingtreff heller me det første.

Men om du ikke klar å kjør i fra en automat me en manuell så e du tytje dårlig tell å gir :P
Aman

Offroader
 
Innlegg: 188
Registrert: 17/10/2009, 16:11

Neste

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest