heving

heving

Innlegg Roy Vårdal » 10/11/2010, 16:54

hei har anskafet meg heveklosser for karosseriheving til min 160

når dise skal monterest må det da forlengest rattakslin , støtdempere osv
va mer må gjørest ?

skulle gjerne vist va eg ga meg ut på før eg begynte :)
Roy Vårdal

Brukerens avatar
Offroader

Re: heving

Innlegg colormax » 10/11/2010, 17:58

Det første du bør gjøre er å skaffe deg bolter av riktig kvalitet, eventuelt gjenge stenger, de eneste sted jeg hvet de skaffer dette er maskin foretningen i Tønsberg, bare si du skal ha samme gjenge stengene som Xtrem4x4 brukte så får du det, de koster blod :-)
Jeg ville tatt en side av gangen , det synes jeg er det letteste. skru løs og jekk forsiktig opp, så ser du hva du må flytte.
Husk å skjære litt ekstra ut til girstangen. ellers vil den hoppe ut av gir.
Du bør også sjekke innfestningene til bremse slanger og senke de festene, så du ikke strekker slangene forr myr ved fleksing.
Radiatoren må vel også løsnes litt.
Bare ta det rolig og ha kontrollen med hva du gjør , så går dette greit.
Du kan risikere problemer med løsningen av de bakere festene, att skruene går rundt inne i ramme/karoserier, innsiben av bilen , da tar du bare ett hullbor og borre gjennom fra innsiden av bilen, hullet bør være så stort att du får greit en pipe mellom der.
Lykke til i prosessen vi venter spent på prosjekt bilder fra deg :-)
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Svein Jarle » 10/11/2010, 22:21

colormax skrev:Det første du bør gjøre er å skaffe deg bolter av riktig kvalitet, eventuelt gjenge stenger, de eneste sted jeg hvet de skaffer dette er maskin foretningen i Tønsberg, bare si du skal ha samme gjenge stengene som Xtrem4x4 brukte så får du det, de koster blod :-)
Jeg ville tatt en side av gangen , det synes jeg er det letteste. skru løs og jekk forsiktig opp, så ser du hva du må flytte.
Husk å skjære litt ekstra ut til girstangen. ellers vil den hoppe ut av gir.
Du bør også sjekke innfestningene til bremse slanger og senke de festene, så du ikke strekker slangene forr myr ved fleksing.
Radiatoren må vel også løsnes litt.
Bare ta det rolig og ha kontrollen med hva du gjør , så går dette greit.
Du kan risikere problemer med løsningen av de bakere festene, att skruene går rundt inne i ramme/karoserier, innsiben av bilen , da tar du bare ett hullbor og borre gjennom fra innsiden av bilen, hullet bør være så stort att du får greit en pipe mellom der.
Lykke til i prosessen vi venter spent på prosjekt bilder fra deg :-)

er ikke gjengestag litt dumt? med bevegelse i alt dette så ville ikke jeg hatt gjenger inne i foringer\klosser. Gjengene vil da gnage istykker over tid. jeg ville hatt bolter i riktig lengde med gjenger bare på enden.
tar ikke asfalten snart slutt så kjører jeg hjem og bytter bil!

nestleder NMK kristiansand\offroad
Svein Jarle

Offroader

Innlegg colormax » 10/11/2010, 23:00

Problemet er jo å få godkjent stål i boltene, en sveiser mutter i ene enden da blir det jo i praksis en bolt, så skal det være styring og distanse hylse invendig i foringen samt i gummi foringen.. når bolten da blir dradd til er det ikke noe som skal gnisse eller slite.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Roy Vårdal » 11/11/2010, 09:46

ok dette hjelper mye ( takk :) )
får bilen opp i høyden i kveld so da skal eg se meg lit runt under bilen so eg får en oversikt over diverse løysninger .
Roy Vårdal

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg Aman » 11/11/2010, 21:47

Er vel ikke no problem å få tak i bolter i 12.9 kvalitet som er lange nokk?? Selger det i hvertfall her nord :P

Uansett så er vel de ferreste bolter på en standard jappse bil sterkere en 8.8 i utgangspunkte...
Aman

Offroader

Innlegg Svein Jarle » 12/11/2010, 00:06

colormax skrev:Problemet er jo å få godkjent stål i boltene, en sveiser mutter i ene enden da blir det jo i praksis en bolt, så skal det være styring og distanse hylse invendig i foringen samt i gummi foringen.. når bolten da blir dradd til er det ikke noe som skal gnisse eller slite.

er ikke hele poenget med gummi foringer borte dersom du legger en stål hylse innvendig? av de "originale" bodylift settene jeg har sett, så har jeg aldri vert borti noen med stål i senter.
tar ikke asfalten snart slutt så kjører jeg hjem og bytter bil!

nestleder NMK kristiansand\offroad
Svein Jarle

Offroader

Innlegg Roy Vårdal » 12/11/2010, 00:15

her kan dere se va eg prøver å få til .

har set under bilen i dag å lakt lit planer for vordan eg ska gå frem .
Vedlegg
Bilde0099.jpg
trenger bredere
Bilde0098.jpg
ønsker å få plass til dise :)
Roy Vårdal

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg Roy Vårdal » 12/11/2010, 00:24

i tileg til planleging av heving har eg i dag fåt på plass et eget 12v lades system med eget batteri . fik plass til det tredje battrie ve torpedoveggen på pasasjer sida . lit finpussing på den hjemlagde strameren sp blir det riktig flott :P
Vedlegg
Bilde0173.jpg
Bilde0171.jpg
Roy Vårdal

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg colormax » 12/11/2010, 07:37

Blir tøft dette, men den ser litt trang ut i buen bak, skal du flytte okselen noen cm så du ike går i døre ??
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Roy Vårdal » 12/11/2010, 09:27

colormax skrev:Blir tøft dette, men den ser litt trang ut i buen bak, skal du flytte okselen noen cm så du ike går i døre ??

har sett lit på det det er mulig i eg må flytte den lit bak . ska se det lit an etter eg har hevet bilen .
Roy Vårdal

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg colormax » 12/11/2010, 10:46

Mener BG Nord har en sån adapterplate, som du legger mellom fjær og aksel, som flytter senter hullet ca 3 cm , dette kan du selfølgelig også lage selv. Stålplate og embrako i riktig hode størelse så borrer du bare 2 hull gjenger de opp.Skrur en inn fra hver sin sine , og låser med egnet lim.
klossen må være så lang at fjæren har tilsvarende bæring i forhold til senter av fjær hullet.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Roy Vårdal » 12/11/2010, 14:42

colormax skrev:Mener BG Nord har en sån adapterplate, som du legger mellom fjær og aksel, som flytter senter hullet ca 3 cm , dette kan du selfølgelig også lage selv. Stålplate og embrako i riktig hode størelse så borrer du bare 2 hull gjenger de opp.Skrur en inn fra hver sin sine , og låser med egnet lim.
klossen må være så lang at fjæren har tilsvarende bæring i forhold til senter av fjær hullet.

BG Nord hadde ikkelenger di platenen for å flytte bakakslingen så di får eg lage selv vis eg får bruk for det ..
Roy Vårdal

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg Roy Vårdal » 17/11/2010, 08:41

da var body lift 3 x 3 klossene komet ,
nå er det bare å finne bolter som er lange nok :)
Vedlegg
Bilde0188.jpg
Roy Vårdal

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg colormax » 17/11/2010, 09:18

Blir bra dette, kom med før og etter bilder.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Neste

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester