Motorolje Patrol Y 61 3-0



Re: Motorolje Patrol Y 61 3-0

Innlegg odelien » 28/02/2011, 20:05

colormax skrev:1=Lekk IC 2= defekt turbo 3= motorhavari, vanlig rekkefølge.


Hehe.. Har fikset nr 1. også er det konstatert att 2 sannynligvis er defekt. får håpe att ikke 3 kommer helt enda. :prey:
Y61 2004
lc 90 arctic truck 'solgt'
odelien

Offroader
 
Innlegg: 207
Registrert: 12/11/2007, 20:01
Bosted: Hallingdal

Re: Motorolje Patrol Y 61 3-0

Innlegg Tormod » 28/02/2011, 21:07

Hvordan kan en lekk IC ødelegge en turbo???
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Motorolje Patrol Y 61 3-0

Innlegg Patrol y60 Tore » 28/02/2011, 23:18

Jeg har kjørt Castrol TWS 10w-60på div golfer, Alfa`er og Jeep i alle år.
Men kjøpte meg et fat (20 l) med en god og kjent 10w-40 mineral olje.
Havari etter ca 2 skift.
Kjørte ca et skift med patrolen, havari.
Så nå kjører jeg et oppfriskings kur med MAX Life fra Valvoline.
Så blir jeg trofast TWS kar.
Den er helsyntetis og den henger fint på peilepinnen selv om oljen er varm.
Så ikke alle helsyntetiske oljer er tynne, det er en myte.
Patrol y60 Tore

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 29
Registrert: 12/09/2010, 19:09

Re: Motorolje Patrol Y 61 3-0

Innlegg colormax » 01/03/2011, 01:23

Tormod skrev:Hvordan kan en lekk IC ødelegge en turbo???

Har ikke sakt det, men det pleier være rekkefølgen.
Olje greia er min mening nå har jo jeg ingen spesifiserte detaljer om hvilke syntetisk oljetyper som er brukt på diverse bilene som har gått føyken, men det jeg synes er ille, er att ingen tar det litt seriøst og vurderer om det kan være noe i dette.
Tar jeg feil så spiller det egentlig ingen rolle, men viser det seg i ettertid at det var andre som har feil her, er det jo tragiskt for de som har måttet ut med mangfoldige tusen i reprasjoner.
en dag får vi fohåpentlig ett riktig svar på det :wink:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Motorolje Patrol Y 61 3-0

Innlegg Tormod » 01/03/2011, 09:44

Kommer sikkert veldig ann på oljetypen man bruker, er jo maange forskjellige syntetiske oljer under samme merke. Kjører på Mobil 1 og den som har B4 betegnelsen som skal være den beste.Hvertfall ikke billig.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Motorolje Patrol Y 61 3-0

Innlegg northpatrol » 05/03/2011, 23:10

Patrol y60 Tore skrev:Jeg har kjørt Castrol TWS 10w-60på div golfer, Alfa`er og Jeep i alle år.
Men kjøpte meg et fat (20 l) med en god og kjent 10w-40 mineral olje.
Havari etter ca 2 skift.
Kjørte ca et skift med patrolen, havari.
Så nå kjører jeg et oppfriskings kur med MAX Life fra Valvoline.
Så blir jeg trofast TWS kar.
Den er helsyntetis og den henger fint på peilepinnen selv om oljen er varm.
Så ikke alle helsyntetiske oljer er tynne, det er en myte.


Olje er visst religion for noen... :D
northpatrol

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 21
Registrert: 04/09/2010, 17:52

Re: Motorolje Patrol Y 61 3-0

Innlegg Patrol y60 Tore » 06/03/2011, 15:45

northpatrol skrev:
Patrol y60 Tore skrev:Jeg har kjørt Castrol TWS 10w-60på div golfer, Alfa`er og Jeep i alle år.
Men kjøpte meg et fat (20 l) med en god og kjent 10w-40 mineral olje.
Havari etter ca 2 skift.
Kjørte ca et skift med patrolen, havari.
Så nå kjører jeg et oppfriskings kur med MAX Life fra Valvoline.
Så blir jeg trofast TWS kar.
Den er helsyntetis og den henger fint på peilepinnen selv om oljen er varm.
Så ikke alle helsyntetiske oljer er tynne, det er en myte.


Olje er visst religion for noen... :D


He He.
Ikke akkurat relgion, men ser at det kan se slik ut.
He He.
Patrol y60 Tore

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 29
Registrert: 12/09/2010, 19:09

Re: Motorolje Patrol Y 61 3-0

Innlegg Tormod » 06/03/2011, 15:50

Finni ut at IC på min også har sprekkt, så da er det bare å prøve å få fiksa den hvis det er mulig. Må få kjørt motoren på en skikkelig test også,redd det er mer som baller på seg nå..hmm
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Motorolje Patrol Y 61 3-0

Innlegg odelien » 06/03/2011, 20:05

Jeg kjøpte ic fra australia. Den er litt større enn original også sitter det vifte på den hvis vil koble den til. Kostet omtrent det samme som en brukt her.
jeg tettet min der jeg fatt ut att det var hull. også prøvde på nytt, men da var det også hull andre plasser. så da gadd e ikke meir.
Y61 2004
lc 90 arctic truck 'solgt'
odelien

Offroader
 
Innlegg: 207
Registrert: 12/11/2007, 20:01
Bosted: Hallingdal

Re: Motorolje Patrol Y 61 3-0

Innlegg Tormod » 06/03/2011, 20:15

odelien skrev:Jeg kjøpte ic fra australia. Den er litt større enn original også sitter det vifte på den hvis vil koble den til. Kostet omtrent det samme som en brukt her.
jeg tettet min der jeg fatt ut att det var hull. også prøvde på nytt, men da var det også hull andre plasser. så da gadd e ikke meir.



Har du link til den plassen du kjøpte?? Vurderer å montere i front,men er jo så jævlig trang foran radiatoren..
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Motorolje Patrol Y 61 3-0

Innlegg 57sugge » 06/03/2011, 21:21

Tormod skrev:Hvordan kan en lekk IC ødelegge en turbo???

Ikke på annen måte at du mister luft, mottrykket blir mindre og turboen går for fort rundt. Begrenset hvor mange rpm de tåler stakkar.
TG
57sugge

Brukerens avatar
Offroader
 
Innlegg: 196
Registrert: 04/11/2007, 01:10
Bosted: Tønsberg

Re: Motorolje Patrol Y 61 3-0

Innlegg 57sugge » 06/03/2011, 22:48

bear2.jpg


bear3.jpg


bear4.jpg


bear5.jpg


Spiller egentlig liten rolle hvilket oljemerke man velger bare olja inneholder de rette additivene.Spiller ingen rolle om det er mineral eller syntetisk. Finnes faktisk kun noen få produsenter av petroleum basen som brukes til å fremstille både syntetisk og mineralolje.

Alle lagerene på bildene har havarert pga feil additiver i oljen. Noen kjenner kanskje igjenn skaden på lagerene fra sine biler? Dette er både Nissan og Toyota lager.
Lager havari problemene er stort sett felles for alle Japan produserte diesel motorer for tiden. Ikke bare Nissan. Grunnen til dette er at de moderne Dieselmotorene fra japan stort sett arbider med større trykk og høyere temperaturer en f.eks amerikanske og auropeiske motorer.
Motorene blir stadig lettere og effekten stadig høyere. Kravet til oljeprodusentene angående miljø blir også strengere. Noe av oljen brenner opp og følger eksosen ut. Dette er ikke like heldig bestandig.

Zinc dialkyldithiophosphate (ZDDP) additever blir brukt i olje fordi det gir veldig god beskyttelse mot metalisk kontakt, gir oljen en god rensende egenskap, hindrer oksydasjon og avleiringer av sludge i motoren .ZDDP inneholder calcium som gir oljenfilmen den egenskapen at den tåler ekstreme trykk før den ryker, og metallisk kontakt oppstår. I en olje som skal brukes på våre motorer bør nivået calcium ligge på 3000-4000 ppm.
Olje med mye ZDDP additiver har en negativ effekt på katalysatorer og partikkelfilter, derfor inneholder moderne oljer minimalt med ZDDP. Vanligvis 700-2500 ppm.
Siden oljeprodusentene benytter minimalt med ZDDP må de i tillegg tilsette magnesium baserte additiver, som har mye av de samme egenskapene som ZDDP. Problemet er at magnesium additivene blir termisk ustabile når de blir utsatt for driftstemperaturene en helt vanlig japansk dieselmotor har. Oljen mister egenskapene sine og man får metallisk kontakt i bla. lager.

Oljen som er optimal for våre motorer skal helst inneholde lite, eller ingen magnesium. Helst inneholde 3000 ppm + med calcium. Da går det bra.

Dette er ikke bare rør, men er basert på test av 80 motorer. Flest Nissan og Toyota. Motorene som kjørte med riktig olje havarerte ikke. Motorer kjørt på feil olje havarerte fra 40000 til 150000km. Motorene ble kjørt normalt og vanlige service intervaller fulgt. Oljeprøver ble hele tiden tatt og sendt til analyse. Ny olje, midt i service tiden og når oljen ble tappet av.

Mobil 1 inneholder som ny 2600-3000ppm calcium og 18-25ppm magnesium. TBN ligger på ca 15.
TBN på 15 er litt lavt når den skal brukes på en dieselmotor.
Ligger på ca 5 etter 5000km. Nivå lavere 2 regnes som skadelig for motoren..
TBN sier noe om oljens egenskaper for å nøytralisere syre. TBN= total base numer.

Er ikke så dumt å titte litt på olje før en heller på. Olje som fungere utmerket på en type motor behøver på ingen måte fugere på en annen type motor.
Sist endret av 57sugge den 10/03/2011, 14:20, endret 1 gang
TG
57sugge

Brukerens avatar
Offroader
 
Innlegg: 196
Registrert: 04/11/2007, 01:10
Bosted: Tønsberg

Re: Motorolje Patrol Y 61 3-0

Innlegg 57sugge » 06/03/2011, 23:05

En liten oljeprøve på ny olje.

Amsoil 100% synthetic 5W-30. NY
Biltema synthetic 5W-40. NY
Castrol Edge 0W-40. Kjørt 4500km

element-total.jpg
TG
57sugge

Brukerens avatar
Offroader
 
Innlegg: 196
Registrert: 04/11/2007, 01:10
Bosted: Tønsberg

Re: Motorolje Patrol Y 61 3-0

Innlegg Tormod » 06/03/2011, 23:14

Kjempe bra info du kommer med her. Greit med fakta istedenfor bare synsing :-) Ser castrol oljen kommer veldig bra ut på flere punkt. Hvordan kommer mobil 1 ut iforhold?? Bør bytte olje litt oftere enn normale intervaller 7000-10000 intervaller eller oftere??
Hadde bilen inne på oljeskift på mitsu verksted og de sa at det var en fordel å fylle 1liter mer enn max på oljepinnen pga de hadde så store bånnpanner, er litt skeptisk til dette, men hva vil konsekvensene evnt vøre med å kjøre med for mye olje?? Vil simringer osv blåses pga for høyt trykk??
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Motorolje Patrol Y 61 3-0

Innlegg 57sugge » 06/03/2011, 23:53

Hvilken Mobil 1?
TG
57sugge

Brukerens avatar
Offroader
 
Innlegg: 196
Registrert: 04/11/2007, 01:10
Bosted: Tønsberg

ForrigeNeste

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester