Xenon!

Xenon!

Innlegg pat42 » 20/12/2007, 12:31

Nå har jeg fått inn en ny Xenonlykt som er veldig spennende!
Dette er en arbeidslykt som kommer med ca. 15 forskjellige glass, alt etter hvordan man vil ha lysbildet.
Den tilfredsstiller tetthetsgrad IP 67, og er bygd for å brukes i tøffe miljø, bl. a. gruvedrift.
Det geniale med denne lykta er at den har innebygd ballast, så den er fin å sette på taket.
Skal ta noen bilter av den og legge ut her. Har også testet den i lysbilde og lysmengde, og det er i toppsjiktet. Så langt er det bare Hella sine største som måler seg med lysmengde og lysbilde som jeg har sett, men det er mange jeg ikke har prøvd ennå, så en mer konkret test er på gang.
Prøvde med en widebeam på siden av bilen, denne hadde så fin og jevn lysspredning 180' at det faktisk var nok med en lampe på hver side og en bak, for full lysdekning. Kaster nesten ikke lys oppover.
Finnes også med reflektorer med langlysbilde på lyset.
Man får det lysbildet man vil ha. Pencilbeam er ingen vits, det lyser 1.5km rett fram.
veldig god garanti, bare å returnere og få ny om det skulle være noe.
Veilprisen er høy men nå ser det ut som om jeg kan selge de for noe noe rett over 2500.- pr stk med mva. :D Kommer an på mengden. og hvor stor interesse det blir. Får bedre priser om jeg selger fler, som normalt er.
Prisen gjelder kun medlemmer her inne ja.

Driver og rigger opp til en test av disse mot flere xenonlykter, men skal få samlet sammen litt flere lykter så jeg har et representabelt testutvalg og vise til, og så skal jeg få noen til å hjelpe meg så det blir flere til å kontrollere at det går rett for seg.

Er det noen som har alternativer som burde vært med på testen er det bare å gi en tilbakemelding så tas det med.
Også om det er noen som vil være med og utføre testen så er det fritt fram.
Også om det finnes andre tester på nettet, som kan være interessante for oss.
Rygge??? Hvorfor det? Det kan jo gå!!
pat42

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Re: Xenon!

Innlegg Bolebrum » 20/12/2007, 20:46

Dette höres meget bra ut.
Spennende med test på div. lamper.
En som er selvskreven er jo Lightforce 240 HID xenon.
De har en lysstyrke på 1 lux på 1180 m.
Som en kuriositet kan nevnes at disse tåler min. 5 stk salver fra en Remington hagle uten å gå i stykker, på närt hold ! Den er nok töff å mertsje, he he. De bruker leksan glass.

http://www.lightforce.se/
Bolebrum

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 20/12/2007, 20:57

Du har nokk 100% tilit til denne testen Per, ikke tenk på det. vi gleder oss :dance:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Y60-Hans » 21/12/2007, 18:37

Lightforce er kjempelykter, HID utgaven av 240 lykta har vel en veiledende pris på ca 12500,- pr stk....

Jeg har 2 stk 240blitz halogen på patroln, med krystallblå kombifilter, og disse banker mye av de xenon lyktene som finnes. Har testa mot hella luminator xenon, og lightforce'ene står ikke noe tilbake for hella HID'ene...

240 blitz med kombifiltra kommer på ca 2500,- pr stk..

Bare noen lystanker... :D
Gjødsler dekka daglig, men de blir ikke større?!?

Hans Heimdal 91597415 Hans@offroad.no
Y60-Hans

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg Bolebrum » 21/12/2007, 23:09

Det var nå en jävla pris !.
Mener jeg har hört pris på ca 5-6000 pr stk her borte i Sverige.
Skal komme tilbake med priser.

240 GTX med xenophot pärer er jo heller ikke å forakte.

http://lightforce.se/extraljus_1387.html

http://lightforce.se/gldlampor_2124.html
Bolebrum

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 22/12/2007, 00:12

bra dere legger ut litt priser. holt på å selge den nye arb grinden i går med 4 Laightforse nye ubrukte. for 10 000, det ville vist ikke vært noen god butikk :think:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Jostein » 22/12/2007, 01:16

Jostein

Nissan4x4 fan

Innlegg lurven » 23/12/2007, 00:32

Si ifra hvis du behøver hjelp da, tror jeg skylder deg en tjeneste eller tolv!!

Artig me lys :dance:
Frode Mollan, Snåsa
Tlf 91757377
lurven

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Innlegg pat42 » 23/12/2007, 11:54

Knall Frode :wink:
Kan være kjekt å være to så blir det mer riktig.
Skal prøve å låne til flere lykter, vet du av noe?
pat42

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg Y60-Hans » 24/12/2007, 13:45

Y60-Hans

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg pat42 » 17/01/2008, 00:51

På tide å komme med litt info ang. Xenon.'
Her er en link til den aktuelle lykta og den kan som tidligere nevnt leveres med flere typer glass: http://www.tyrilights.com/1010hid-IE.html
Den lykta er som nevnt en arbeidslykt med innebygget ballast, noe som er supert samme hvor den skal monteres da man ikke trenger å tenke på den evinnelige tilleggsklumpen som ballasten vanligvis er på en xenonlampe.
Har kjøpt inn et par Hella xenon bare for å ha noe å teste mot, og allerede er jeg lei av den ballasten og alle ledningene.
Etter det jeg kan se er lysbildet på Tyri sin lykt minst like bra. Problematisk å få lånt andre arbeidslamper å sammenligne med. Tror ikke leverandørene tør, når de skjønner hva jeg skal bruke de til. Mulig jeg ikke skulle fortalt det, men jeg vil ikke gjøre ting på den måten, så da blir det vel sånn. Begrenset hvor mange jeg har kapital til å kjøpe også. Derfor jeg tenkte at hvis de ikke står tilbake for Hella sine, så skulle det være bra.
Har kommet frem til hvilken pris det går ann å selge denne lykta for og det er for medlemmer av Nissan4x4: 2080.- + mva pr. lykt. Dvs 2600.- pr lykt. Til sammenligning koster de Hellalyktene jeg kjøpte 5000.- pr. stk, på kampanje. Veiledende 5999.- :roll:

Etter lysbilde å bedømme holder det i massevis med en på hver side.
Nevner i sammenhengen at lyktene blir med på Beachturen med minst tre forskjellige reflektorer så det går ann å se på, og holde litt i dem hvis det er interesse.
Tar også med hella sine nedover så de kan sammenlignes, om det er interesse for det.

Når det gjelder reklamasjoner og garanti er det enkelt: Er det mot formodning noe fusk, får man ny. Uten diskusjon.

Mvh Per.
pat42

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg colormax » 17/01/2008, 11:35

jeg kunne tenkt meg noen som tok lite strøm til lys på taket, det går fort litt strøm når en skal vinsje og milen går på lite turtal, det blir vel arbidslys lignende som trengs til det. har du noe pris forslag på dette Pat42
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Y60-Hans » 17/01/2008, 16:08

Jeg har tenkt lenge og vel nå Per, og kom fram til at disse Tyri lyktene har jeg brukt...

Hadde sånne, bare med ekstern ballast, på siste lassbærer'n jeg kjørte, John Deere 1710... 2007 modell..
Syntes jo jeg kjente igjen lyktene når jeg så de i verkstedet, men det var noe som ikke helt stemte..

Kjørte en hel vinter med disse lysa, og de lyser noe helt fortreffelig. Hadde bare sånne på maskina så det er vanskelig å sammenligne... Men en ting med disse kontra halogen, som jeg hadde på maskina før den siste, man ser bedre med xenon, men etter arbeidsdag (ca 11 - 12timer) er man dyktig sliten i øynene med xenon, mens med halogen merka jeg ingenting...

Lyset blir rett og slett så sterkt at med snø, blir man nesten blenda til tider...

Neppe det værste probleme ved bruk på bil, men dog

Nå hadde jeg riktignok 10 sånne lykter, 8 på hytta og 2 på krana 8)

Y60-Hans

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg pat42 » 17/01/2008, 18:19

Supert! Da har vi jo førstehånds innformasjon fra en som har prøvd dem over lengre tid. Knall!
Hadde du noen gang noe feil med noen av dem, eller noe annet positivt eller negativt å nevne om dem?
pat42

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg Y60-Hans » 17/01/2008, 21:15

HAdde aldri noe problem med de. Tente og lyste med en gang man slo de på. Og de fikk til tider juling av kvist og kvast, men så ut til å tåle det meste jeg greide å utsette de for, skjedde aldri noe annet enn at de ble vridd ut av posisjon!

Vanskelig å sammenligne de med andre i og med at jeg hadde bare sånne, men lassbærer'n lyste opp like så mye som hogstmaskina med et utall av Hella xenon og halogen arbeidslys.... Så disse kontra Hella vil JEG mene ikke er noe å lure på...

Men en ting lurer jeg på, bruker John Deere disse på landbruks utstyr også? Og bruker Massey Ferguson disse?
Synes at arbeidslysa på noen av de nyere traktorene fra de to ligner mye på halogen utgaven av Tyri....

Y60-Hans

Brukerens avatar
Offroader

Neste

Returner til Deler til salgs

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester