D22 2003 mod med havari! hjelp?

D22 2003 mod med havari! hjelp?

Innlegg Bjerk1 » 16/06/2011, 00:12

Heisann,

kjøpte en navara for 2mnder siden. nå er det rådebank!!! vet dette er et problem med disse bilene, men på denne så har dette skjedd en gang før. 1 år siden. da ble motoren overhalt med nye råder og lager samt sliping av veiv. dette er altså 2 gang dette skjer!!! hva i H er et som skjer? kjenner fyren jeg kjøpte bilen av godt, så skylder ikke noe på han.

men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre lengre. veiva kan være skadet grunnet dette er 2 gangen. snakket med witro bili trondheim, og de sa dette var vanlig på disse modellene, noe jeg allerede visst... de sa også a de har fått i samme feil fra 80 000KM til 160 000KM!!!!! dette gjør det egentlig mere vanskelig for meg, da jeg ikke føler for å kjøpe en annen motor heller sålenge den nettop er overhalt og at jobben er gjort på godkjent verksted med garanti.
bilen har gått 171 000 KM nå.

så,
det er sikkert flere her inne som har opplevd dette her. så trenger litt råd og tips. Ny motor? overhale NOK en gang? hvor få i motor? og hvor er det rimeligst å få i nye råder og lager samt sliping av veiv om dette er noe jeg velger? ser forresten ut som blokka har berga, heldigvis.

så til dere navara eier som har hatt samme feil, hva gjorde dere? bytta dere alt eller hva? tips råd ønskes!
Takk på forhånd.

-Thomas
Bjerk1

Nissan4x4 fan

Re: D22 2003 mod med havari! hjelp?

Innlegg colormax » 16/06/2011, 10:00

for å si det sån , vi gitt opp å overhalle disse motorene. kunn ny motor som gjelder.
Og da ikke på med helsyntetisk olje.
fint om du kunne forklare hva og hvordan detteskjedde.
Sto den lenge og gikk på tomgang??
Kjørte du med stor belastning på motorveg eller lignende??
Har du akuratt byttet olje på den??
Kan hjelpe deg med ny motor, men det ryker fort 40 000 kr ferdig montert , med garanti.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Jan » 17/06/2011, 09:36

Sett i en 2,7 TD fra Terrano, en mye bedre motor
Æ e Trønder Æ
Jan

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg askulf » 17/06/2011, 11:25

Hei. Først, kondolerer med havari nummer to, det er jo helt for jævlig.

Da jeg fikk rådebank, gjorde jeg noe research, og endte opp med å bestille deler fra Billcar engineering i UK. David heter han yd25ddti-eksperten.
I tilegg til råde, veiv, lager osv osv, anbefalte han modifisert olje-jet og modifisert overgang mellom oljepumpa og bunnpanna.

For å starte med det sistnevnte: Oljepumpa suger opp olje fra bunnpanna. Når man fester bunnpanna, er det en liten o-ring og ei lita skive som skal sikre tetning mellom oljekanalene i bunnpanna og oljepumpa. Hvis en av disse delene svikter vil oljepumpa suge luft, med tæring på lager som resultat, hvis jeg har forstått riktig. Han der David da, han har lagd en liten sylinder/rør som går et godt stykke opp i oljepumpa, og et godt stykke ned i oljekanalen i bunnpanna, og med en o-ring rundt midten av røret. Denne konstruksjonen ser det ut som man kan stole på, og virker mye mer solid enn den originale. Tror den delen kosta ti pund eller noe sånt. Det virker å være enighet rundt omkring på div forum om at mye av feilen ligger her.

Olje-jeten er den som spyler olje på reg-kjedene. Denne ble jeg anbefalt å bytte med en underdimensjonert, slik at reg-kjedene får mindre olje enn før, dvs at veiv og råder nå får mer. Jeg har ikke sett noe om dette på noen forum, og det er litt skummelt å fikle med fordelinga av olje i motoren, men mr. David mente dette var veien å gå da. Min vurdering var: Nissan klarte det ikke, jeg hører på han engelske lædn isteden. Han virker å ha peiling. Pris ca 12 pund.

Jeg mener smøringa av motoren er en viktig del av problemet med yd25ddti, og at disse modifiseringene er veien å gå. Hvis oljetilførselen hadde vært god nok, ville det vel ikke "alltid" vært råde nr 3 som ryker? Men jeg er ikke utdannet mekaniker, så du får ta det for det det er: synsing.

Du skriver at du har slipt veiva. Jeg har sett på enkelte fora at det ikke anbefales. Begrunnelsen jeg har lest er at legeringa er så tynn at det ikke er noe å gå på. Når det er sagt, står det i Nissans egen verkstedmanual for yd25ddti, at veiva kan slipes.

Jeg vil derfor anbefale Billcar, da det virker som han vet hva han driver med. Han sendte meg ACL rådelager. ACL er de eneste (jeg har hørt om) som har bly-legering, noe som fungerer absolutt best, og ikke tæres så fort (sies det). Grunnet EU-direktiv er blylegerte rådelager forbudt i biler til salgs i Europa (fakta). Jeg fikk ARP bolter, som er lagd for amerikanske muskelbiler. Jeg fikk dessuten endel originale Nissan-deler.

PS. Han kommer til å prøve å selge deg nye reg-kjeder, ny oljepumpe og stempelringer. Jeg takka forresten ja til alt. 1500 pund for deler til totaloverhaling av motor.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
askulf

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 17/06/2011, 12:27

Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg Jan » 17/06/2011, 14:55

Regner med kassa fra Terrano må være med. Mange opprusta billige Terranoer tilsalgs
Æ e Trønder Æ
Jan

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg Jan » 17/06/2011, 14:55

Regner med kassa fra Terrano må være med. Mange opprusta billige Terranoer tilsalgs

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=28951787
Æ e Trønder Æ
Jan

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg Snooz » 28/06/2011, 13:32

Faen altså, (hestedama) har en d22 2003mod og jeg leser om disse havariene med angst.

Edit: jeg har forsåvidt kontaktet/tipset tv2 hjelper deg om dette. Det er jo vanvittig at det anbefales oljeskift på hver 5000km (lest her og der på nett), perfekt servicehefte og likevel får man problemer. Har vokst opp i en Toyotafamile og vi fulgte greit servicer, skiftet oljen selv og hadde aldri problemer (knapt slitedeler) før bilen rundet 200k. (dette var ikke pickuper da, men to hiace og en carolla.

Pappa fikk rimelig noia da han fikk beskjed om å ikke skifte olje før etter 30 000km på sin nye Hi-ace.
Snooz

Nissan4x4 fan

Innlegg nissan18903 » 10/07/2011, 22:00

altså alle bilmerker har prolemer, tilogmed toyota som slettes ikke er feilfri de heller..

og de fleste nye biler har 30k intervall på oljeskift, og det er jeg helt enig i at er for mye...

jeg har en primera som er gått 360k og den er det kun service og småting som har vert galt.. billigste biln fadern har hatt.

det perfekte rådelageret måtte være laget av HARDOX :mrgreen:
nissan18903

Nissan4x4 fan

Innlegg Snooz » 22/09/2011, 12:27

Ole Morten Lønli 995 21 000 importerer og kan til og med kjøpe havarerte motorer om du har flaks.
Snooz

Nissan4x4 fan

Returner til King cab & king cab navara D22

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest