askulf » 17/06/2011, 11:25
Hei. Først, kondolerer med havari nummer to, det er jo helt for jævlig.
Da jeg fikk rådebank, gjorde jeg noe research, og endte opp med å bestille deler fra Billcar engineering i UK. David heter han yd25ddti-eksperten.
I tilegg til råde, veiv, lager osv osv, anbefalte han modifisert olje-jet og modifisert overgang mellom oljepumpa og bunnpanna.
For å starte med det sistnevnte: Oljepumpa suger opp olje fra bunnpanna. Når man fester bunnpanna, er det en liten o-ring og ei lita skive som skal sikre tetning mellom oljekanalene i bunnpanna og oljepumpa. Hvis en av disse delene svikter vil oljepumpa suge luft, med tæring på lager som resultat, hvis jeg har forstått riktig. Han der David da, han har lagd en liten sylinder/rør som går et godt stykke opp i oljepumpa, og et godt stykke ned i oljekanalen i bunnpanna, og med en o-ring rundt midten av røret. Denne konstruksjonen ser det ut som man kan stole på, og virker mye mer solid enn den originale. Tror den delen kosta ti pund eller noe sånt. Det virker å være enighet rundt omkring på div forum om at mye av feilen ligger her.
Olje-jeten er den som spyler olje på reg-kjedene. Denne ble jeg anbefalt å bytte med en underdimensjonert, slik at reg-kjedene får mindre olje enn før, dvs at veiv og råder nå får mer. Jeg har ikke sett noe om dette på noen forum, og det er litt skummelt å fikle med fordelinga av olje i motoren, men mr. David mente dette var veien å gå da. Min vurdering var: Nissan klarte det ikke, jeg hører på han engelske lædn isteden. Han virker å ha peiling. Pris ca 12 pund.
Jeg mener smøringa av motoren er en viktig del av problemet med yd25ddti, og at disse modifiseringene er veien å gå. Hvis oljetilførselen hadde vært god nok, ville det vel ikke "alltid" vært råde nr 3 som ryker? Men jeg er ikke utdannet mekaniker, så du får ta det for det det er: synsing.
Du skriver at du har slipt veiva. Jeg har sett på enkelte fora at det ikke anbefales. Begrunnelsen jeg har lest er at legeringa er så tynn at det ikke er noe å gå på. Når det er sagt, står det i Nissans egen verkstedmanual for yd25ddti, at veiva kan slipes.
Jeg vil derfor anbefale Billcar, da det virker som han vet hva han driver med. Han sendte meg ACL rådelager. ACL er de eneste (jeg har hørt om) som har bly-legering, noe som fungerer absolutt best, og ikke tæres så fort (sies det). Grunnet EU-direktiv er blylegerte rådelager forbudt i biler til salgs i Europa (fakta). Jeg fikk ARP bolter, som er lagd for amerikanske muskelbiler. Jeg fikk dessuten endel originale Nissan-deler.
PS. Han kommer til å prøve å selge deg nye reg-kjeder, ny oljepumpe og stempelringer. Jeg takka forresten ja til alt. 1500 pund for deler til totaloverhaling av motor.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------