Fusking på 4.gir, 04-mod.

Fusking på 4.gir, 04-mod.

Innlegg askulf » 07/07/2011, 12:08

Hei.
Etter noen lykkelige måneder med nyoverhalt motor, så har den begynt å fuske på 4.gir.
Ved pådrag så er det nesten ingen effekt, og så yter den full effekt, og så "dør" den og så hopper den i gang igjen. Flere ganger i sekundet skifter det. Når den tar i, så er det vanlig lyd, og når den dør så høres det ut som ingen tenning, som om jeg slipper gasspedalen helt ut. Det er ingen mellomting, det er enten av eller på.
Ved veldig lite gass, f.eks i slakk nedoverbakke er det ingen problemer, men i oppoverbakker er det helt umulig å bruke 4.gir.
Så nå bruker jeg ikke 4. gir, høh.

Stemmer det at dette må være elektronikken? Jeg vet det går noen ledninger inn på girkassa, men vet ikke hvem av disse som gjør hva.
Turboen min synger på siste verset, og mulig injektorene er dags for utskifting, men problemet gjelder altså kun 4.gir. Jeg har turbotrykkmåler, og det er stabilt mens den fusker. Jeg innbiller meg at det er noe feil med blandinga, for mye fuel kanskje.

Er det noen som har noen tanker? På forhånd takk.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
askulf

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Re: Fusking på 4.gir, 04-mod.

Innlegg p-mann » 12/07/2011, 22:45

Hadde samme problem på en navara jeg hadde, men husker ikke hvem gear det var.
Bytta en føler på gearkasse da iallefall.
p-mann

Nissan4x4 fan

Innlegg Diesekhenke » 17/07/2011, 22:01

Hej ! hade samma problem med min D22a och då var det neutral lägesgivaren i växellådan som hade sagt upp sig.

Mvh Henke
Diesekhenke

Nissan4x4 fan

Innlegg langseth89 » 12/08/2011, 01:05

stemmer dette er en giver i gearkassa som har eiret igjen. :)
hadde samme problem i min 2002mod navara:)
Det er bedre med Carl i hagen enn Carl i magen..
langseth89

Nissan4x4 fan

Innlegg askulf » 14/08/2011, 14:23

Takk for svar!
Det stemte at feilen var i sammenheng med nøytral-bryteren. Jeg kjøpte ny, men jeg klarte ikke å få løsna den gamle. Det holdt ikke med vanlig fastnøkkel, og jeg fikk ikke brukt pipe heller, pga ledninger osv. Og det er jo så sykt trangt. Så jeg kobla sammen ledningene igjen, og da funka den plutselig helt fint. :D Så greia var dårlig kontakt rett og slett.

Men dere som hadde samme feilen, fikk dere et verksted til å bytte den eller gjorde dere det selv? Den skal visst strammes til 22 Nm tror jeg, så den sitter godt. Jeg fikk kun ekstremt skrått tak med en 19mm nøkkel, og jeg var redd for å ødelegge. Den har nokså avrunda kanter også, så det er lett å glippe.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
askulf

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Innlegg erikvk » 07/07/2013, 12:53

hei :)

jeg har samme problemet med min nissan navara 02 mod.
bare min fusker kun på 3. gir .. it fra det jeg har fårstått må jeg bytte neutral sensoren ?
noe som vett hvor denne sensoren liger og hvor mye det koster for en ny en ? :)
erikvk

Nissan4x4 fan

Innlegg askulf » 29/07/2013, 21:56

Hei.
Den ligger på høyre side i overkant, nokså langt bak på girkassa om jeg ikke husker feil. Jeg kutta opp en fastnøkkel pga ledninga, og om jeg ikke husker feil så kappa jeg den i lengda og. Det er trangt og knotete men den sitter ikke veldig godt. Jeg kjøpte ny hos Nissan og betalte en knapp tusing.
askulf

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Returner til King cab & king cab navara D22

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester