VallyXtrim » 29/09/2011, 19:27
Jeg kjører med 37" har 6 gir som de ble levert med når det er manuell kasse, auto har 5. Jeg synes det ble bra. Må venne seg litt til å ta løst (ikke ruse motoren til 2500rpm, men bare ruse til 1500 og kontrolert slippe den ut mens man sakte gir mer gass). Høres kansje litt dumt ut, men det er ikke noe problem. Jeg bruker 5. og 6. gir hele tiden, er så mye moment i motoren at det er ikke noe problem, bruker å ligge på 1500rpm og bare gasse på, er jo ikke noe fartsmaskin. Når det gjelder forbruk så står det ca. 10,5L/100km på kjørekomputeren ved vanlig kjøring, men jeg brukte en gps og fant ut at når jeg har kjørt 1000 reele meter hadde jeg bare kjørt 800 ifølge speedometer, grunnet feil utveksling pga dekkdim, det er 20% avvik og reelt dieselforbruk blir da ca 8.5L/100km. Jeg har funnet ut at ved høyere hastigheter (langkjøring) øker forbruket i motsetning til om du kjører rundt i ca.60km/t pga vindmotstand og rullemotstand. Farten blir 10% under det du egentlig har, hvis du har 35" ombygning. Har dratt henger og det er ikke noe problem heller. Bremsene er noe av de få tingene jeg kan sette fingeren på som et minus egentlig, de er litt underdimenjonert til bruk med tung henger og 37", men funker utmerket ved fornuftig bruk av motorbrems og ikke for høy hastighet, kan bli en del bremsestøv også. Framhjulene tar litt borti bak på ramma ved fullt sving og litt utfleks. Har ikke prøvd med 10mm spacer, men tror det skal løse problemet.
Konklusjon:
Dette anbefales!!! Bilen blir mye råere utseendemessig og er enda god og kjøre. Jeg vil montere ironman hevesett for å få den enda råere, men pengboka strekker ikke til. Dekk1 Horten har jo kjempetilbud på 37" dekk så trenger du nye dekk finner du mest sannsynlig ikke billigere 35"ere en du får 37"ere hos dem.