Heve kjøp??

Heve kjøp??

Innlegg snurresprett » 01/02/2012, 10:28

Hei glade mennesker...

Jeg trodde at jeg endelig hadde funnet drømmebilen.. Bilen stod hos en merkeforhandler i Ålesund.. en blå 05 Patrol..
Bilen stod som varebil, men jeg ville ha den som personbil!

bilen hadde kort kilometerstand, selger sa at firmaet var kjent for god service, og hadde et meget godt rykte.. og at bilene derfor ofte var litt dyrere hos de.
siden jeg fikk 3mnd full garanti og bilen hadde perfekt tilstandsrapport så tok jeg bilen usett.

jeg fikk tilsendt en bruktbilkontrakt som jeg signerte på og sendte tilbake.. og bilen fikk montert baksete og sent til BT for godkjenning!
Underveis i prosessen kommer det frem at bilen ikke har servicehefte!!!, jeg får beskjed om at det skal foreligge full dokumentasjon! da jeg spør hva slags dokumentasjon det er snakk om så vet ikke selger , men sal sjekke ut..
Jeg forklarer selger at jeg ikke ønsker en bil som ikke kan dokumentere at har fulgt nissans serviceintervaller! Selger svarer da igjen at dette ikke er så viktig bare det er tatt service.. et rimelig rundt svar....

etter en uke så har jeg fortsatt ikke fått dokumentert noe servicer, og jeg har sagt at jeg ikke vil hente bilen før dokumentasjon!
selger svarer da at jeg ikke kan trekke meg fra salget da dette ikke er og annse som mangel...?? han går jo rett i forsvar???
et kjapt google søk sier noe annet: http://www.nbf.no/article.php?articleID ... goryID=131
Jeg har aldri følt meg mere uviktig noen gang, før jo bedre service på Rema når jeg kjøper melk....
Jeg gikk på alle selger knepa når jeg kjøpte, han sa at bilen hadde mange intresserte! og at jeg måtte bestemme meg kjapt! ellers var den solgt til en annen.
Så den burde jo være kurant og selge til andre?

har mista helt lysta på bilen... kan jeg heve kjøpet? jeg har jo en mangel ifølge forbrukerkjøpsloven??

Odd
snurresprett

Offroader

Re: Heve kjøp??

Innlegg Tormod » 01/02/2012, 18:35

Det er en ganske grov mangel synes jeg. Service hefte er jo en garanti på at alt er gjort i henhold til det Nissan krever om garanti osv skal gjelde. Har du ikke service hefte så kan du slite å få igjen noe på garantien om det skulle skje noe. Jeg hadde heva kjøpet uten tvil, kan ikke skjønne at du ikke har rett til det ettersom selger har gitt uriktig informasjon. Har gjort endel litt forhasta bilkjøp og angrer som faen så ikke gå på den smellen du også. nekter selger å heve kjøpet truer du bare med forbrukerrådet så gir han seg nok.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg tørst,y60 » 01/02/2012, 19:08

ring naf å få snakka me en av dæm å hør ka dæm mene, mange gode råd å få bare ved en kort telefon samtale :-)
full gass
tørst,y60

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg snurresprett » 01/02/2012, 20:06

ja, meldte meg inn i Naf idag.. så dette blir nok advokatmat... jeg er selger selv, så kan litt om lover og slikt.
fant frem i lovdata hvor bla annet manglende vedlikehold som servicehefte skal redegjøres for før kjøp av selger så lenge dette er fra en butikk.
ellers er dette og anse som en mangel. de krevde at jeg skulle dekke 10% av kjøpesummen + reg avgift+ arbeid med montering av bakseter og timer med godkjenning dersom dette kjøpet skulle heves.

Jeg svarte med og kreve 10% av kjøpesummen som kompensasjon! med bakgrunn i kjøpsloven og tolking av denne fra NBF. som er deres eget organ.
selger svarte bare at de stod på sitt, så da ringte jeg og spurte om de hevet seg over forbrukerkjøpsloven.. selger svarte da at han ikke hadde leste mailen min for den var så lang og jeg skrev så mye.. han hadde bare svart det samme som forrige gang... for en idiot..

fikk mail senere i dag hvor det stod at saken hadde havnet hos daglig leder som skulle ta dette opp med sin Jurist for og se om de kan plassere annsvaret!

blir skuffet når en så stor og i utgangspunktet seriøs aktør holder på sånn... Det er en Toyota forhandler på vestlandet. navnet for jeg holde for meg selv inntil videre! men løser det seg ikke så havner det på nett..
snurresprett

Offroader

Innlegg snurresprett » 08/02/2012, 21:49

da var salget hevet etter en lett runde med advokater.. jeg er selvfølgelig glad jeg ikke endte opp med en bil med i bestefall rufsete service, men på en annen side så synes jeg bilen så virkelig bra ut.. men men.. best og være på den sikre siden! så da er jeg fortsatt på jakt etter Y61 folkens... gjerne med godkjente store hjul allerede:)
snurresprett

Offroader

Innlegg datanisse » 24/02/2012, 19:37

Er dette samme bilen ?
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=33134671

og hvis JA, så er det en annen stakkar som sitter med de samme problemene.
Bedre å være dum i 5 minutter, enn resten av livet !
datanisse

Offroader

Innlegg Henrik79 » 24/02/2012, 20:59

Henrik79

Nissan4x4 fan

Innlegg snurresprett » 13/03/2012, 18:48

ja dette er samme bilen.. og problemet er at den mangler historikk! det de skaffer til veie er noe kvitteringer som ikke henger på greip..
snurresprett

Offroader

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester