Lufting av varmeapparat/dårlige bremser/vann i girkasse y60

Lufting av varmeapparat/dårlige bremser/vann i girkasse y60

Innlegg lochraceness » 09/01/2013, 22:20

Hei. Jeg har nylig begynt å skru på min 1990 Nissan patrol Y60 med 2.8L turbo diesel motor. Til nå har jeg overhalt knokkelhuset på venstre side foran samt skiftet en mindre kjøleslange som lakk. For å gjør dette måtte jeg tappe kjølesystemet. Dette bringer meg over til problem nr.

1. Det er ikke varme i varmeapparatet. Jeg må tilstå at jeg ikke har kjørt bilen nok til at termostaten har åpnet seg; lar dette seg gjøre når bilen står på tomgang i -5 grader? Har kjørt bilen lenge nok til at temperaturmåleren i dashbordet står 'midt på' der den skal stå. Har prøvd å starte motoren også når det er 0 grader slik at jeg kan utelukke at det er isdannelse som er problemet.

Det er nok kjølevæske på bilen, også i ekspansjonstanken.

Det skal også sies at bilen var slik før jeg byttet slangen som lakk; da kom varmeapparatet plutselig og fungerte da så fint som bare det.

Noen som har en god forklaring på hvordan man lufter kjølesystemet på disse bilene?

Eventuelt har forslag til hva annet som kan være galt?

Problem nr.

2. Har gått gjennom bremsene på alle fire hjul. Under arbeidets gang demonterte jeg calliperen på høyre side bak. Luftet også bremsene på alle fire hjul. Når jeg kjørte ut bilen oppdaget jeg at bremsene var blitt veldig dårlige; pedalen synker veldig langt inn før den 'butter' og det dukker opp litt bremse effekt (ikke mye).

Er dette forenlig med en dårlig bremseavlastning ventil? Tenker da på den som sitter oppunder bakakslingen og skal regulere bremsekraften avhengig av lasten i bilen.

Andre forslag mottas med takk!?

Problem nr.

3. Jeg skal bytte clutch på denne bilen, tenkte da jeg skulle bytte girkasse i samme slengen da den jeg har synger. Har fått tak i en billig girkasse som har ligget ute en stund, men som var i orden når den ble demontert.

Når jeg tinte den opp og tappet olja viste det seg at den inneholdt ca. 1 liter vann sammen med olja. Vannet var dog klart, uten spor av rust.

Det er vel ikke en sjanse i hel*ete for at dette kan ha gått bra? Det har jo vært minusgrader og is en stund nå... hva mener folket?

Takknemlig for alle kommentarer.

Mvh Lochraceness
lochraceness

Nissan4x4 fan

Re: Lufting av varmeapparat/dårlige bremser/vann i girkasse

Innlegg Jørgen » 10/01/2013, 21:42

Angående problem nummer 2 så sitter det jo også en luftenippel på lasteventilen. Du skriver at du har luftet på alle fire hjul, den lasteavhengige ventilen må også luftes. Glemte dette på selv på egen bil og da er det som du sier, pedalen går nesten helt til bunns.
PaTROL 160
Jørgen

Offroader

Innlegg lochraceness » 10/01/2013, 21:58

Takk for bra svar! Akkurat noe slikt jeg hadde håpet på... får tro at dette er feilen også på min bil til det motsatte er bevist.

Angående spørsmål nr 1 så jeg at det muligens var mulig å lufte varmeapparat registeret i en form for T-stykke i motorrommet. Bør vel prøve dette først før jeg gjør noe annet.

Hvis noen andre har noen kommentarer er det selvfølgelig bare å fyre løs.

Mvh Lochraceness
lochraceness

Nissan4x4 fan

Innlegg lochraceness » 14/01/2013, 14:11

Da var bremsene fikset... det var bremselast ventilen, akkurat slik du sa.

Men: Jeg har store problemer med å få lufta kjølesystemet. Har bl.a. tatt av slangene til varmeapparat registeret uten at det kommer nevneverdig med vann der. Radiatoren er (bredd)full, det er også kjølevæske i ekspansjonstanken.

Det skal sies at det kommer noe vann ut av varmeapparat registeret/slangene til disse når jeg ruser, men ikke særlig mye. Noe er feil.

Noen som vet hva dette skyldes? Bilen har stått inne og har ikke vært kald nok til at det er is som er årsaken (tror jeg, er nesten sikker på dette). Jeg har også fylt på en god det konsentrert frostvæske etter at jeg tappet av kjølevannet.

Edit: Glemte å nevne at jeg løftet fronten på bilen mens jeg prøvde å lufte. Har også prøvd å lufte med bilen i vater, med og uten radiator lokk.

Kan en dårlig termostat være årsaken til dette?

Er det mye jobb å bytte termostat på disse bilene? (1990 Patrol RD2,8 Turbo Diesel).

Håper som vanlig på svar.

Mvh Lochraceness
lochraceness

Nissan4x4 fan

Innlegg Tormod » 14/01/2013, 20:50

Ta ut termostaten også skyller du gjennom systemet om du har mulighet. Om du tar termostaten og henger den over en kjele med vann du koker opp så ser du fort om termostaten fungerer når den blir dampa.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg colormax » 15/01/2013, 01:47

kjør opp en veldii bratt kant med nesa i været, varmeapparata på fult så lar du den gå uten radiator lokk og fyller etter med frost veske, klem på øverste slange samtidig som du fyller etter. da bør du få tømt det. fortsetter det å boble er topp eller topp pakningen din defekt, og det er ofte grunnen til problemet du viser til her.
er ogsåen liten gummi hette til a lufte i helt inne ved torpedoveggen, om du ikke har sett det
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg lochraceness » 15/01/2013, 09:03

Takk for bra svar.

Har sett, og tatt av, gummihetta. Her kommer det bare vann av og til når den er av. For det meste kommer det ingenting ut av 'tuten' når gummihetta er av og motoren i gang.

Har satt den i en bakke og i tillegg jekket opp fronten... spørsmålet er om jeg har fått til en bratt nok vinkel. Hvor viktig er det at vinkelen er stupbratt?

Toppakningen var ikke dårlig da jeg kjørte den fra Tønsberg i høst, varmeapparatet virket da også bra.

Noe av det som gjør meg litt forvirret, er at det ikke er vann i den øverste slangen fra radiator, selv om motor er varm. Det kommer også fint lite bobler i radiatoren, uansett hva jeg gjør (har dog vært litt tendenser, men fint lite).

Kommentarer mottas med takk.

Mvh L
lochraceness

Nissan4x4 fan

Innlegg lochraceness » 15/01/2013, 17:40

Hei igjen. Har nå sett litt på bilen og kan slå fast at varmeapparat registeret ikke er tett; det går fint an å blåse gjennom det med munnen.

Skjønner ikke hva som er feil, men lurer fælt på om det kan være den vannkjølte oljekjøleren... Er det noen som har vært borti at denne har blitt tett noen gang? Hvis ja, hva skjer når denne går tett? EDIT: Har tatt av slangene og blåst gjennom oljekjøleren; den er IKKE tett. Så langt har alle slanger og øvrige passasjer vært åpne.

EDIT 2: Trodde plutselig jeg skjønte hva som var feil da reimene til vannpumpa var ganske slakke. Forbannet meg selv for at jeg ikke hadde skjønt dette før, strammet reimene, monterte sammen og prøvekjørte. Like ille. Når jeg tar av gummibongen ved utløpet(?) til varmeapparat registeret kommer det ikke en dråpe vann. Oljekjøleren er som sagt ikke tett, ei heller noen av slangene jeg har tatt av og sjekket.

Må innrømme at jeg skjønner fint lite; det virker nesten som om vannpumpa ikke pumper når bilen går.

Forslag mottas med takk.

Håper som vanlig på svar.

Mvh Lochraceness
lochraceness

Nissan4x4 fan

Innlegg Tormod » 15/01/2013, 20:53

Hvis du har vann på systemet og tar av slangen der vannet kommer ut fra pumpa også starter u bilen så ser du jo fort om pumpa klarer å sirkulere vannet. Prøvd å ta ut termostaten å kjørt uten den?? Bytta kjøleveske på min y61 og hadde ingen problemer med å få ut lufta på den så skal jo ikke være så vanskeligt.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg lochraceness » 15/01/2013, 21:59

Takk for bra svar.

Hvilken slange mener du? Hvis du tenker på den slangen som går inn på radiatoren øverst (på passasjersiden, med lufteskrue) så kan jeg informere om at det ikke går vann i den; den blir ihvertfall ikke varm når motoren går (selv om motoren er varm).

Kom dessverre ikke så langt i dag at jeg fikk prøvd å ta ut termostaten og kjøre uten den, dét og sirkulasjonstest bør vel være det neste jeg prøver.

Vannpumpa går for øvrig rundt som den skal, men jeg kjente en liten slakk i den når jeg tok av reima.

Er enig at dette ikke burde være vanskelig; jeg får det nok til til slutt, men det er alltid godt å ha et forum å støtte seg til. Blir litt lettere da.

Mvh L
lochraceness

Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 16/01/2013, 00:17

Bare å ta løs øvere slange på radiatoren så ser du om det sirkulerer, før du tar termostaten. forstår ikke dette kan være så vanskelig.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg lochraceness » 16/01/2013, 04:36

Takk for svar. Er sikker på at det ikke sirkulerer vann i øvre slange på radiatoren selv om motor er varm og radiatoren full; slangen føles tom, er kald og det kommer hverken luft eller vann ut av lufteskruen når jeg skrur opp denne ved varm motor.

Betyr dette at det mest logiske neste seg er å demontere vannpumpa?

Mvh Lochraceness
lochraceness

Nissan4x4 fan

Innlegg Tormod » 16/01/2013, 15:30

Hvordan kjennes vannpumpa om du dreier den rundt for hånd?? Går den veldig lett rundt akkurat som det ikke er noe i andre enden av akslingen på pumpa så vil vel jeg også tru at det er vannpumpa. men hadde sjekka termostaten først før du begynner å demontere masse unødvendig. Hvis termostaten ikke åpner når motor blir varm vil du jo ikke få no sirkualsjon i systemet heller.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver

Innlegg lochraceness » 16/01/2013, 18:08

Takk for bra svar.

Godt poeng! Jeg skal sjekke dette nøyere neste gang jeg styrer med denne bilen. Har skrudd annen bil i hele dag og er for øyeblikket lei.

Når jeg tok av reimene i går var det eneste som slo meg at det var litt (ikke veldig mye) slark i vannpumpa.

Jeg kommer sterkere tilbake med Patrol litt senere.

Lochraceness
lochraceness

Nissan4x4 fan

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest