Hei. Jeg har nylig begynt å skru på min 1990 Nissan patrol Y60 med 2.8L turbo diesel motor. Til nå har jeg overhalt knokkelhuset på venstre side foran samt skiftet en mindre kjøleslange som lakk. For å gjør dette måtte jeg tappe kjølesystemet. Dette bringer meg over til problem nr.
1. Det er ikke varme i varmeapparatet. Jeg må tilstå at jeg ikke har kjørt bilen nok til at termostaten har åpnet seg; lar dette seg gjøre når bilen står på tomgang i -5 grader? Har kjørt bilen lenge nok til at temperaturmåleren i dashbordet står 'midt på' der den skal stå. Har prøvd å starte motoren også når det er 0 grader slik at jeg kan utelukke at det er isdannelse som er problemet.
Det er nok kjølevæske på bilen, også i ekspansjonstanken.
Det skal også sies at bilen var slik før jeg byttet slangen som lakk; da kom varmeapparatet plutselig og fungerte da så fint som bare det.
Noen som har en god forklaring på hvordan man lufter kjølesystemet på disse bilene?
Eventuelt har forslag til hva annet som kan være galt?
Problem nr.
2. Har gått gjennom bremsene på alle fire hjul. Under arbeidets gang demonterte jeg calliperen på høyre side bak. Luftet også bremsene på alle fire hjul. Når jeg kjørte ut bilen oppdaget jeg at bremsene var blitt veldig dårlige; pedalen synker veldig langt inn før den 'butter' og det dukker opp litt bremse effekt (ikke mye).
Er dette forenlig med en dårlig bremseavlastning ventil? Tenker da på den som sitter oppunder bakakslingen og skal regulere bremsekraften avhengig av lasten i bilen.
Andre forslag mottas med takk!?
Problem nr.
3. Jeg skal bytte clutch på denne bilen, tenkte da jeg skulle bytte girkasse i samme slengen da den jeg har synger. Har fått tak i en billig girkasse som har ligget ute en stund, men som var i orden når den ble demontert.
Når jeg tinte den opp og tappet olja viste det seg at den inneholdt ca. 1 liter vann sammen med olja. Vannet var dog klart, uten spor av rust.
Det er vel ikke en sjanse i hel*ete for at dette kan ha gått bra? Det har jo vært minusgrader og is en stund nå... hva mener folket?
Takknemlig for alle kommentarer.
Mvh Lochraceness