Problemet med begge motorene er for dårlig kjøling. På 2,8 så ryker toppen, men det er vel mye hjelp i å montere større ic og større alu radiator. Snakka og med en som har hatt en slik og han bytta kjøleveske 1 gang i året, dro mye henger, men hadde aldri noe problemer med toppen.
3.0l som kom før 2004 hadde probøemer med kjøling på de bakerste sylindrene så det blei såpass varmt at det blei svidd høl i stempla eller sylindrene lei varm skjært. Trur også mye ligger i styringene på disse motorene og den egr resirk ventilen. Innsuget kokser igjen pga denne egr driten og da vil man få redusert luft inn og dette er ganske kritisk på disse motorene. IC'ene sprekker etter et viss antall km pga dårlig og tynt alu, dette gjør også at turboen spoler opp mye mer enn det den burde. Turboen på disse er også av såkalte VNT turboer. Det sitter skovler inni eksoshuset på turboen som justeres via no vakumstyringer så man skal få ritkig turbo trykk. Men skovlene soter fast og vakumstyringene svikter etterhvert og man får problemer. Man opplever også ved kjøring på lange strekninger ved samme fart over lengre tid at motoren går i overboost. da kutter den ladinga på turboen og det vil ikke skje noe respons på gasspedalen før du slipper gassen og trykker den inn igjen. Dette hindres ved å montere noe som heter Daves valve, da hindrer du turboen å lade for mye så den går i safemode pga for mye ladetrykk. Er også en nødvendighet når man monterer denne daves Valven å montere inn en nåleventil så man kan justere den nedre delen av turbotrykke så motoren ikke går i limp mode.
Man bør blokkere egr ventilen (turboen vil da lade mer) for så å montere denne Davesvalven, større og mer solid IC (får en bra fra Crosscountry4x4 i australia), oljetrykksmåler, turbotrykksmåler og eksostemp måler bør måles. Har du for høy eksostemp ved hard belastning kan du knekke stempler og turbo.
Ta deg tid til å forhøre deg litt her og søk gjerne på zd30dti så får du opp mye interresant.
http://www.patrol4x4.com/forum/Last ned denne og les.
http://www.video2000.com.au/zd30/ZD30%2 ... Colour.pdf