2,8l Y61 vs 3,0l Y61



2,8l Y61 vs 3,0l Y61

Innlegg sako. » 07/05/2013, 21:48

Sitter å ser på Patrol igjen, har ikke fått kjøpt meg ny grom bil, men savner fortsatt Patrolen veldig.
Det jeg tenker på er hvilken av motorene jeg skal gå for? 3,0 eller 2,8 liter utgaven. Er det mer trøbbel med de "nye" 3 liter motorene en de gamle velprøvde 2,8 liter motorene??? Hva anbefaler dere, jeg bryr meg ikke så voldsomt om den ene har mer HK enn den andre. Jeg er ute etter holdbarhet, uten havarert topp, diselpumpe osv...
sako.

Offroader
 
Innlegg: 97
Registrert: 11/11/2009, 22:53
Bosted: Sarpsborg

Re: 2,8l Y61 vs 3,0l Y61

Innlegg Tormod » 07/05/2013, 22:39

Skal du ha y61 med 3.0l så ikke kjøp noe eldre enn sein 04 registrert patrol. Bare hatt problemer med min, sprekkt ic, havarert turbo, flere sensorer gir nå feilmeldinger. Om du har mulighet kunnskap, kjøp deg en billig y61 med motorporblemer7havarert 2,8/3.0l og skaff deg en 4,2td og hiv i den.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: 2,8l Y61 vs 3,0l Y61

Innlegg sako. » 08/05/2013, 14:50

Jeg mener å ha lest / hørt at 3 liter`n har hatt endel problemer, men det sies jo om 2,8 Y60 også. Når det gjelder 2,8 Y 60 tror jeg det kan komme av mye kjøring med henger. 115 HK og 220 Nm er ikke allverden å dra tung henger med. Vil tro en slik motor går tungt, og blir varm, toppen går åt h..... ( tror en amatør)

Hva da med en 2,8 Y61 129HK, som har rullet ca 250000km.
sako.

Offroader
 
Innlegg: 97
Registrert: 11/11/2009, 22:53
Bosted: Sarpsborg

Re: 2,8l Y61 vs 3,0l Y61

Innlegg Tormod » 08/05/2013, 22:58

Problemet med begge motorene er for dårlig kjøling. På 2,8 så ryker toppen, men det er vel mye hjelp i å montere større ic og større alu radiator. Snakka og med en som har hatt en slik og han bytta kjøleveske 1 gang i året, dro mye henger, men hadde aldri noe problemer med toppen.
3.0l som kom før 2004 hadde probøemer med kjøling på de bakerste sylindrene så det blei såpass varmt at det blei svidd høl i stempla eller sylindrene lei varm skjært. Trur også mye ligger i styringene på disse motorene og den egr resirk ventilen. Innsuget kokser igjen pga denne egr driten og da vil man få redusert luft inn og dette er ganske kritisk på disse motorene. IC'ene sprekker etter et viss antall km pga dårlig og tynt alu, dette gjør også at turboen spoler opp mye mer enn det den burde. Turboen på disse er også av såkalte VNT turboer. Det sitter skovler inni eksoshuset på turboen som justeres via no vakumstyringer så man skal få ritkig turbo trykk. Men skovlene soter fast og vakumstyringene svikter etterhvert og man får problemer. Man opplever også ved kjøring på lange strekninger ved samme fart over lengre tid at motoren går i overboost. da kutter den ladinga på turboen og det vil ikke skje noe respons på gasspedalen før du slipper gassen og trykker den inn igjen. Dette hindres ved å montere noe som heter Daves valve, da hindrer du turboen å lade for mye så den går i safemode pga for mye ladetrykk. Er også en nødvendighet når man monterer denne daves Valven å montere inn en nåleventil så man kan justere den nedre delen av turbotrykke så motoren ikke går i limp mode.
Man bør blokkere egr ventilen (turboen vil da lade mer) for så å montere denne Davesvalven, større og mer solid IC (får en bra fra Crosscountry4x4 i australia), oljetrykksmåler, turbotrykksmåler og eksostemp måler bør måles. Har du for høy eksostemp ved hard belastning kan du knekke stempler og turbo.
Ta deg tid til å forhøre deg litt her og søk gjerne på zd30dti så får du opp mye interresant. http://www.patrol4x4.com/forum/
Last ned denne og les. http://www.video2000.com.au/zd30/ZD30%2 ... Colour.pdf
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: 2,8l Y61 vs 3,0l Y61

Innlegg sako. » 09/05/2013, 10:22

Takk for info !
Bilen jeg vurderer, 2,8 Y61, har byttet topp, lager i gearkasse og cluch for 100`km siden. Så da er vel mye gjort? Rustbehandlet jevnlig, skal være rustfri...
Setter null rust høyere enn biler som har gått 50`km mindre...
sako.

Offroader
 
Innlegg: 97
Registrert: 11/11/2009, 22:53
Bosted: Sarpsborg

Re: 2,8l Y61 vs 3,0l Y61

Innlegg Tormod » 09/05/2013, 14:54

Er den rustfri og gjort såpass mye med så vil nok den holde lenge. Om du i tillegg bytter til en alu radiator så du får bedre kjøling på motoren vil du nok få en holdbar bil. Har såvidt prøvd 2,8 med automat og synes den virka noe dau, men den trur jeg var noe herja.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: 2,8l Y61 vs 3,0l Y61

Innlegg colormax » 12/05/2013, 01:09

Har alderi sett en 2,8L med auto, kan ikke være mange av de
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: 2,8l Y61 vs 3,0l Y61

Innlegg Tormod » 12/05/2013, 10:17

Mener det var en 2,8 jeg prøvde for endel år siden og den var det automat på, men kan være at jeg husker feil.
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren


Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron