Standstøy (db)

Standstøy (db)

Innlegg allis » 14/03/2008, 18:32

Bygde nytt 3" eksos til pat 4,2 y60. Det første forsøket var ikke vellykket det hørte jeg når den ble startet opp første gang.Men EU kontr måtte helst sje i januar,så det ble en mangel der , 105db) ok - dette er ikkeno problem ,sett in ei større potte,Eksos norge sendte meg stormer34-ei potte som skulle ta det meste av lyd-(ble brukt mye på løpsbiler)Neste måling var 103db altså 2 db??-(litt irritert nå -det er lekasje på den)Da prøver jeg Svendsen Eksos-ikkeno problem sier de og setter inn Rambit 3" (den tar høye lyder) neste måling var 96db (hel¤%&/)-tilbake til svendsen eksos igjen-de klør seg litt i hodet men setter in ei bedre potte (T914) en eksos norge gjorde. Ny måling 94db( nå ble jeg forbandet) Svendsen hadde ikke noe bedre å tilby. Hva i hel#¤%& gjør jeg nu- kravet i vognkortet er på 83db ved 3300rpm--måler 79-82 på 800rpm (tommgang).Nå har vi altså 14 mars og avskiltingsbegjering dumper i postkassen.

Da lurer jeg på om det er noe forskjell på standstøy på en 2,8l og 4,2l. Prøvde NISSAN i trheim men de kunne ikke hjelpe meg å finne standstøy på en 4,2l FOR DE HADDE IKKE SOLGT NOEN ??jeg er jo en nissan kunde for det.

Kan dere som har 2,8l OG 4,2l 94mod se i vognkortet hva det står for tall på standstøy -å legge til i svar -(Jeg tror ikke 83db er riktig på en 4,2l) så får jeg sammenligne

MVH allis
Oddvar
allis

Nissan4x4 fan

Re: Standstøy (db)

Innlegg Bjørn-Erik » 14/03/2008, 18:43

Hei du :hand:
På 2,8tdi Y61, er standstøyen på 79 ved 3000rpm. husker ikke om det er det samme på Y60...
Mvh.
Bjørn-Erik
Bjørn-Erik

Grøftas Konge

Innlegg 57sugge » 14/03/2008, 22:39

Lag en plugg av hønsenetting å glava. Dytt pluggen inn i røret og skru inn en karosseriskru for å holde dritten fast. Kjør veldig forsiktig til støy testen så du ikke blåser ut glavan. Dette var vanlig prosedyre når jeg kjørte Volvo 242 med V8. Fikk alltid mangelapp på støy når jeg ble stoppa i teknisk kontroll. Det skjedde av en eller annen grunn ofte da. Opp på biltilsynet med pottene fulle av glava og hønsenetting. De var fornøyde hver eneste gang. Etter kontrollen er det bare å skru ut skruen, og "pluggen" kommer stort sett ut av seg selv.

Ruser de motoren opp på 3300rpm når de foretar målingene, eller kjører de bilen på veien med 3300rpm? Kjører de på veien tror jeg eksosmotrykket kan bli veldig høyt med pluggen i. Det er jo ikke bra. Når jeg var på BT med mine mangelappar var de bare ute på parkeringa og hørte på lyden.
TG
57sugge

Brukerens avatar
Offroader

Innlegg allis » 15/03/2008, 11:41

De målingene som er gjort er på 3300rpm -da står bilen stille.
Tørr å påstå at min pat er den med minst lyd i landet- men
den glavadotten blir vel løsningen til slutt
Har sendt e-post til nissan nordic i finland for å få riktig tall på 4,2D
allis

Nissan4x4 fan

Innlegg allis » 21/03/2008, 22:24

Har vert på EU kontr. på et annet verksted - godkjent uten anmerkninger :D så nå er den godkjent :lol:
Har også fått svar fra nissan nordic-- svar under

Hei,

Standstøy informasjonen i ditt vognkort (pkt. 13) er noe som henger igjen fra den tid denne bilen (dette understellsnummer) var ”original”, d.v.s. var utstyrt med RD28T motor.

Denne biltypen med TD42-motor ble ikke importert til Norge av tidligere Nissan-importør, og vi har derfor ikke prøveresultatene tilgjengelig. Vi kan om ønskelig forespørre Nissans europakontor om dette, men må da først få opplyst understellsnummeret på den bilen som denne TD42 motoren var montert i. En annen forutsetning er at denne bilen opprinnelig ble solgt på det europeiske markedet (solgt i et EU- eller EØS-land).

Vi avventer derfor undersøkelsene inntil dette understellsnummeret foreligger.

Ser det som vanskelig å få tak i understellsnr på denne bilen-- vet ikke om jeg gidder nå som bilen er godkjent
allis

Nissan4x4 fan

Innlegg pat42 » 22/03/2008, 08:42

Heisann Oddvar!
Bra det gikk i orden med godkjenning!
Nå er det vel det samme men jeg sjekket ut hva som sto i papirene som var med bilen min, men der sto det ingenting. Er sikkert fordi bilen kommer fra Saudi Arabia, førstegang registrert i Abu- Dhabi. Lite krav til sånt der antagelig.

Per
Rygge??? Hvorfor det? Det kan jo gå!!
pat42

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Returner til Teknisk

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester